2 Nisan 2009 Perşembe

Yıldıray Çınar DC Comics'te

Türk çizerlerinin becerisini yurt dışında duyuran çizgi romancılardan Yıldıray Çınar DC Comics'e geçti.

Çizgi romana 13 yaşlarındayken başlayan, Çınar bazı amatör çıkışlarından sonra asıl çıkışını 1996 yılında ilk sayısı yayınlanan Çapa Çizgi Roman Grubu kurucu üyesi ve çizeri olmasıyla yaptı. O dönemlerden hatırladığım şeylerden biri babası olmayan, annesi ağır rahatsızlık geçiren, ablasıyla hayata tutunmak için uğraşan, eline geçen çizgi romanları yalayıp yutan Yıldıray'ın hemen her gün büyük schöller'lere çizim yaptığı ve o çizimleri Ozalitten geçirdikten sonra ufalttığı ve eline geçen paraları biriktirerek Amerika'ya, yayınevlerine gönderdiğidir.
Kendisiyle o zamanlar "ne comics çizeri mi olacaksın, kalitesizsin sen, kopyacısın" diyerek dalga geçen bazı frankofoncu ve fumettocu çizgi romanın ağır abilerinin yakın zamana kadar onunla aynı dergilerde çalıştıklarına da tanık oldum. Artık bunun sebebi düşüncelerin değişmesi midir, amatörle alay etmek veya arkasından konuşmakla rüştünü ıspat etmiş birinin karşısında suslanıp puslanmak mıdır bilinmez! Mahmut A. Asrar'la ozalitçiden geçen yolları onları nerelere götürdü.
Şurası kesin ki Çapa Çizgi Roman Grubu'nun 2000 yılında sona ermesi o gruptan çizgi roman adına iş üreten üç kişinin çıkmasını engellememiştir. Mahmut A. Asrar yine comics çiziyor, ben araştırmacı ve senarist olarak çizgi romana hizmet ediyoruz.

Evet, IMAGE Comics'in "Noble Causes" serisinde yıllardan beri çizen Yıldıray Çınar, Sen Mc Keever'in yaptığı açıklamayla DC Comics'e geçti. McKeever'in Teen Titans serisinin arka sayfalarında 10 sayfalık RAVAGER hikayeleri yazacağı açıklamasının yanında şu yazılı "...pencils by Turkish artist Yildiray Cinar..."... Çizimleri Türk çizer Yıldıray Çınar yapacak.

Bu gurur verici haberin yazısını okumak isteyenler Yıldıray-DC adresinden ingilizce olarak ulaşabilirler (Newsrama).

Bu arada 2000 yılında dağılmış olan Çapa Çizgi Roman Grubu'nun koleksiyonundaki eski sayılarını tamamlamak isteyen ve bugün dünyaya usta çizer olarak ulaşan çizerlerimizin amatör sayılabilecekleri dönemlerinin çizgi romanlarına ulaşmak isteyenler 40 Ambar Sahaf'a ulaşabilirler. 40 Ambar'ın sahibi Nurtap Emir elinde bol miktarda Çapa ÇR'nin matbaa baskılı sayılarıyla Fotokopi sayıları olduğunu bildirdi geçenlerde. Unutulmayan 8 sayılık "Sürgün" serisinin neredeyse tümü raflarda okurları bekliyor.
Editörlüğünü ve yazarlığını Ümit Kireççi'nin (benim) yaptığı serinin iki çizerinden biri Yıldıray Çınar, diğeri Mahmut A. Asrar. Yandaki kapak imzasından anlaşılacağı üzere Mahmut A. Asrar'a ait.

Yine bir diğer çalışma editörlüğünü yaptığım ve sadece 2 sayı çıkan ÇAPAK dergisi'nin 2. sayısı (1998).

Bu sayının en önemli özelliği Çapa kurucularının içinde eserlerinin yer almıyor olması. Buna karşın o günün amatör ama bugünün ünlü çizeri bir çok arkadaşın dergide yer almış olmasıdır.
Bu isimler size hemen tanıdık gelecektir:
"Zoom" öyküsüyle Kerem Beyit (dünyaca ünlü ilüstratörümüz), "Ben Bir Küçük Dergiyim" Kaan Demirçelik (Manga çizgisinin ülkemiz ustalarından), Gökhan Gökçe Gökmen (TRT'de görüntü ve grafik)

Ey Fanzin sen nelere kadirsin :)

Bugün elinde binlerce ileri teknoloji imkanı olan ve hala çizgi roman yapamamaktan yakınan arkadaşlar... Önceleri sadece mağara duvarı ve taş vardı. Daha yakın zamanda kağıt ve kalem. Daha yakın zamanda ise ozalit ve fotokopi... Şİmdi ise... Çizin... Sadece çizin... Daha çok çizin...

Koleksiyon değeri her gün biraz daha yükselen çalışmalara ulaşmak isteyenler:

40 AMBAR
Çizgi Roman, mizah, karikatür, sinema, fotoğraf, afiş, plak
Nurtap Emir
Turnacıbaşı sokak 23/25 Anabala Pasajı no 19
(Galatasaray hamamı yolu) 80060
Beyoğlu - İstanbul
Tel: 0 212 292 27 66 (Öğleden sonraları)

Ümit Kireççi
not: Yıldıray'la aran bozuk neden haberini yaptın diyeceklere yanıtımdır "sanatı başka kişisel hata veya davranışı başka"dır benim gözümde. Yiğidi öldürmek ama hakkını da vermek gerekir. Sonuçta hala aynaya baktığımda gördüğüm şeyden memnunum ben :O)

8 yorum:

diren ayhan dedi ki...

2000 yılında ÇAPA dağıldı demişsiniz ama ben geçen yıl 10. yılını kutladığını, cinayet aleti gibi kalııınca bi cilt yayınladıklarını hatırlıyorum.Ben mi hayal gördüm geçen sene??? yoksa siz mi yanılıyorsunuz ÇAPA nın dağıldığı konusunda.

Ümit Kireççi dedi ki...

2000 yılında dergiden çıkarılan Mahmut ve Suat'ın ardından anlaşma gereği grup yeni kadroyla sürerken ayrılan üyelerin sekteye uğratmasıyla Çapa 2000'de resmen bitmiş oldu. Aradaki 2 yılı saymıyırum, dergimizi de saymıyorum, sekteye uğratılış şekliniz de :(

Ayrıntılar
http://cizgiromanokurlariplatformu.blogspot.com/2008/04/gemi-zaman-olur-ki.html

2003 sonrasında çıkan fanzinler ise mahkeme sonrası "birlik" havasıyla basılanlar. Tesadüfen de kitap oldular... Yoksa grup dağılalı 9 yıl oldu.

hem de tam 9 yıl önce bu ay. 1 Nisan'da olmuş olay. Kahveye gelip konuşmuşlar ve "ayrılmak istiyoruz" demişler... Geçenlerde olaya şahit olan bir arkadaş "ben 1 nisan şakası sandıydım len duyunca" maili atınca uyandım.

9 yıl... Kısmet işte. Allah herkesin yolunu açık etsin.

diren ayhan dedi ki...

Az çok heberdarım devam ediş süreci ve ayrılış , iki taraf açısından da pek çok tatsızlığa neden olmuş sanırım.Ama ben bir haber yaptığınız için ÇAPA nın şu anki halindende yazınızda bahsetmenizi beklerdim.Gerçi blog sizin blog unuz nasıl yöneteceğinizi ben öğretecek değilim.Blog ve facebook grubunun bir takipçisi olarak fikrimi beyan ediyorum sadece.Açıklama için teşekkürler, iyi çalışmalar, kolaylıklar.

Aşkın Güngör dedi ki...

Sevgili Yıldıray Çınar'ın muhteşem başarısından yola çıkarak ülkemizin adını dünya çizgi roman piyasasina yazan herkese teşekkürler...

İyi ki varsınız...

Tabii sen de iyi ki varsın Ümbit'im:))

Ümit Kireççi dedi ki...

Ağzına-klavyesine "çizgi roman" kavramını alan ve zikrederken keyif alan herkes aynı amaca hizmet ediyordur bence :)

Yukarıdaki yazılanlar da her yerdekiler de aynı bence :O)

Ş.Aşkın kardeşim sağol sözlerine tabii, şişineyim bi az ("r"yi yazamamışım öyle bırakasım geldi)

Hande Dilek AKÇAM dedi ki...

ben bu olayların arkaplanını dinlemek isterim. ama ben asıl şu "ambara" takılı kaldım. madem o günleri yaşayamadık göremedik, bilemedik bari dergilere ulaşalım değil mi? beni kimse durduramaz.. istanbula ilk gelişimde ambarda olacağım :D

diren ayhan dedi ki...

Arka planda falan çok kurcalanacak bir durum yok :) çizgiroman a emek vermiş grup daha sonra ayrı ayrı emek vermeye devam ediyor işte :) özeti budur... bu arada 40 ambar a pazar günü gittiğimde kapalıydı... çalışma rutinleri nedir acaba bilgisi olan paylaşırsa sevinirim :) Çapa sayılarımı depremde kaybettiğim için yeniden edinmek mutlu edecektir beni :)di

Ümit Kireççi dedi ki...

Diren, Hande merhaba,

Hande bugün yarın 40 Ambara uğrayacağım en iyi ihtimalle o sayıları alır ilk fırsatta sana ulaştırırım. Yan, sırf bunun için gelmene gerek yok. Ha, çayımı içmeye gül yüzümü görmeye geleceksen buralardayım :O) Beklerim.

Diren'in dediği gibi kurcalanacak bir şey yok. İyi bir iş yaptıklarında; ki toplamda üç defa haber yapmışız arkadaşları emeklerine sağlık hatta yarışma için oy toplama çağrısı bile yapmışız, haberlerini yapıyoruz oluyor bitiyor.

Diren, pazar günü ben de pasaja iki defa uğramıştım. Yan yana geçip de birbirimizi tanımadıysak çok güleceğim bilmiş ol.

40 Ambar galiba pazarları açmıyor. Geri kalan günler de saat 14.00'den sonra uğramakta yarar var. Saat 19.00-20.00'ye kadar açık oluyor.

Olmadı buluşur birlikte almaya gideriz dergileri, çay da içeriz... Amma çay dedim ben :)

Linkler

Related Posts with Thumbnails