Seçkin ve ince beğeniye ulaşmış çizgi roman okurlarının entellektüel ve estetik ihtiyacını karşılayan çizgi romanlardan biri olan The Sandman, Kumadam, Nail Gaiman'in yaratısıdır. DC Comics'in Vertigo yan yayınevi tarafından okura sunulan karakter bugün İngiliz yazarın ülkesine has mizahı ve entellektüel birkimini aktardığı bir yapıt olma özelliğine sahip. Gaimen'in, İngilizlerin çizgi roman alemine kazandırdığı ve hemen her yapıtıyla şaşırtan ve yeniliklerle alaşağı eden Alan Moore'dan sonra bilinen en büyük yazarlarından biri olduğu söylenebilir.
Bu muhteşem eser çok şükür ülkemizde de basılıyor ve Sandman'i dilimize kazandıran Arkabahçe yayıncılık oldu. Ancak baskı ve kaligrafide başlarda çok kalitesizdi. Buna rağmen eserin gücü kendisine ciddi bir okur kitlesi oluşturdu. Bugün Arkabahçe logosuyla basılan ama başka yayınevlerinin finase ettiği seri neyse ki basılmaya devam ediliyor. Toplamda 75 sayı çıkan serinin ülkemizde her şekilde tamamlanmasını temenni ederim.
Kısaca kahramanın kim olduğundan bahsedecek olursak, The Sandman, rüyalar aleminin lordudur. Kendisi uyku, rüya, hayal, yaratıcılık, yarı ölüm ve bilinçsizlik hallerinin tümünün efendisidir. Bir gün bir insanın bilinçaltında, bir gün bir şairin aklında, bazen bir yazarın yapıtında, bazen bir günahkarın vicdanında, bazen insanların hayatı sorgulamasında ortaya çıkar Sandman.
İşte bu eser, World Fantasy Award'ı kazanan tek çizgi roman olan bu eser Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğretim Görevlisi Züleyha Çetiner Öktem tarafından incelenmeye layık bulunmuş.
Neomedievalism (Modern Ortaçağcılık)'in grafik novel (grafik roman)'deki etkilerini araştıran, Çetiner Öktem The Sandman'i örnek yapıt olarak ele almış. İngilizce olarak kaleme alınan makalenin girişi:
"Neomedievalism and the Graphic Novel
The medieval era, elapsing roughly between the fall of the Roman Empire and the beginning of the Italian Renaissance, remains alluring as it has laid a mystical canvas on which the Western world is constantly repainting, adjusting the scenery to be suitable to each contemporary period. The scenery nowadays implies assimilation between the medieval and the fantastic. Hence, the term "fantastic neomedievalism" coined by Umberto Eco defines the link between fantasy and this turn towards medieval culture. Recent terms such as Medievalism, Postmodern Medievalism, Neomedievalism, and so forth seem to imply the ongoing fad of specifically returning to the Middle Ages ad infinitum. Eco states that this return has become an "obsessive" topic: "Thus, we are at present witnessing, both in Europe and America, a period of renewed interest in the Middle Ages, with a curious oscillation between fantastic neomedievalism and responsible philological examination"
Yazının devamını okumak isteyenlere...
http://www.english.ufl.edu/imagetext/archives/v4_1/cetiner-oktem/
Bir gün yazının türkçesini okumak umuduyla sayın Züleyha Çetiner Öktem'i bu yazısından ötürü tebrik eder, yıllar önce konuşmacı olarak katıldığımız bir panelde bu makalesinden söz ederek iştahımı kabartmasının ardından, yıllar sonra, unutmayarak bunu bana göndermiş olmasından dolayı teşekkür ederim.
Ümit Kİreççi
"Çizgi Roman Hayatın İçinde"
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder