Genç arkadaşımız Mustafa daha liseye gidiyor. Ancak çizgi romana olan aşkı o derece ileri ki ülkemizde yayınlanmayan ve yayınevlerinin umursamadığı “çizgi roman teknikleri” üzerine kitapları okuyamayarak geçirdiği süreçte kendi izlenimlerini paylaşmaya karar vermiş. Hatta daha da ileri giderek arkadaşı Erim’le ortak çizgi roman hazırlamaya karar vermişler: Çekirdek Çizgi Roman Grubu.
Manifestolarını http://www.cekirdekcr.deviantart.com/ duyuran grup, online çizgi roman yayınına hazırlanmaktalar.
hayalsaati.com’da gerçekleşecek olan online çizgi romanın ilk örnekleri deviantart’da sunulmuş. Grupla iletişime geçmek isteyenler:
cekirdekcr@hayalsaati.com adresinden ulaşabilirler kendilerine.
hayalsaati.com’da gerçekleşecek olan online çizgi romanın ilk örnekleri deviantart’da sunulmuş. Grupla iletişime geçmek isteyenler:
cekirdekcr@hayalsaati.com adresinden ulaşabilirler kendilerine.
Not: Gölge e-dergi eski editörü olan Mustafa Özgenç çizgi romana gerçekten gönül vermiş bir insan.
Sekiz Basamakta Bir Karakter Yaratmak
Çizgi romanlar, çoğu zaman tek bir karakterin hayatına odaklanan hikâyeleri içerirler. Yüzeysel hikâyeler basit giriş, gelişme, sonuç bölümlerinden oluşabileceği gibi; bir kısım hikâyelerde, özellikle Marvel Comics yayınlarında olduğu gibi, karakterin yarattığı derinlikte boğuluruz.
Kimi karakterler ise duygusal derinlik yaratmak yerine okuyucuda büyük soru işaretleri bırakarak ya da şaşkınlık, hayranlık gibi duygular sağlayarak yer edinirler.
Derinlik tanımına Batman, Spider Man’i, ikinci tanıma ise Wolverine’i verebiliriz, değil mi?
Tüm bu karakterler gökten düşmüyor tabii ki. Hepsinin sancılı birer yaratılış sürecinden geçmesi söz konusu. Bu süreç benim gözümde çeşitli basamaklar halinde canlanıyor; sekiz ana basamak. Size bu basamaklardan bahsetmek istiyorum.
Ne derler? İlkler önemlidir.
Bu ilk basamakta da karakterin nasıl bir yol izleyeceğine karar veriyoruz. Kahraman, anti kahraman, yardımcı karakter ya da kötü karakter gibi sıfatlardan hangisini taşıyacağını belirliyoruz. Aklımızda görsel olarak hiçbir şey bulunmamalı henüz. Yalnızca karakterin yaşamı boyunca taşıyacağı sıfatı en doğru şekilde seçmeliyiz.
İkinci basamak karakterin cinsiyeti olmalı. Kadın ya da erkeklik sıfatı, birazdan anlatacağım köken bölümünde önemli rol oynayacak.
Köken, üçüncü basamakta olmasına rağmen yaratı sürecindeki en önemli duraktır. İnce örülüp sık dokunan bir geçmiş karaktere çok farklı yönler verebilir. Ya da tam tersini yaparak; geçmiş namına birkaç satırı geçmeyen bir tanım yapmak karaktere gizem katacağından okuyucuya cazip gelebilir. Şöyle bir geçmiş düşünün; karakterimizin hafızası silinmiş, yalnızca ailesinin katilini ve adını hatırlamaktadır.
Örneğin Superboy, Cadmus laboratuarlarında Süpermen’in DNA’larından klonlanmıştır. Uzun bir süre bunu red etmiş de olsa sonunda kabul eder.
Köken sonrası kişisel fikirleri ele alalım. Bir insan, neden durup dururken kahraman ya da haydut olmaya karar verir? Bunun mutlaka tatmin edici bir cevabı olmalı. Çelik Blek’inki gibi toplumsal bir neden olabileceği gibi aşk, nefret kin ya da intikam gibi kişisel nedenler de olabilir.
Karakterin psikolojisi ona kişiliğini verir. Durdurmadığı bir hırsızın amcasını öldürdüğü genç Peter Parker’ı düşünün. Önce güçlerinin verdiği heyecanla umursamaz davranan yeni yetme kahraman, hatasını anlayınca kendini koca şehri korumak gibi zor bir sorumluluğun altında buluyor. Oldukça acılı bir geçiş bu.
Köken sonrası kişisel fikirleri ele alalım. Bir insan, neden durup dururken kahraman ya da haydut olmaya karar verir? Bunun mutlaka tatmin edici bir cevabı olmalı. Çelik Blek’inki gibi toplumsal bir neden olabileceği gibi aşk, nefret kin ya da intikam gibi kişisel nedenler de olabilir.
Karakterin psikolojisi ona kişiliğini verir. Durdurmadığı bir hırsızın amcasını öldürdüğü genç Peter Parker’ı düşünün. Önce güçlerinin verdiği heyecanla umursamaz davranan yeni yetme kahraman, hatasını anlayınca kendini koca şehri korumak gibi zor bir sorumluluğun altında buluyor. Oldukça acılı bir geçiş bu.
Peter’ı bir kenara bırakıp amacına ulaşabilmek için insan öldürmekten geri kalmayan birini düşünün. Sizce bu karakterin psikolojisi ne kadar sağlıklı olabilir.
Özel güçler; çizgi roman karakterlerinin olduğu kadar fantastik öğeler içeren romanların da vazgeçilmezlerindendir. Bu güçler onları büyük ölçüde diğer kişilerden uzaklaştırır ve özel bir amaca yönlendirir.
Gözlerinden çıkan itici ışınları kontrol edemeyen Cyclops’a çareyi Profesör X bulmuştur. Ona verdiği yakut kuvarsı vizörler Cyclops’un güçlerini kontrol etmesini sağlamıştır. Bunun sonucunda ise o X Adamların bir neferi haline gelmiştir.
Özel güçler; çizgi roman karakterlerinin olduğu kadar fantastik öğeler içeren romanların da vazgeçilmezlerindendir. Bu güçler onları büyük ölçüde diğer kişilerden uzaklaştırır ve özel bir amaca yönlendirir.
Gözlerinden çıkan itici ışınları kontrol edemeyen Cyclops’a çareyi Profesör X bulmuştur. Ona verdiği yakut kuvarsı vizörler Cyclops’un güçlerini kontrol etmesini sağlamıştır. Bunun sonucunda ise o X Adamların bir neferi haline gelmiştir.
Yedinci basamak; karakterin fiziki özellikleri. Vücut, boy, saç, sakal vesaire… Karaktere akılda kalıcı özellikler vermek benimsenmesini kolaylaştıracaktır. Erkek tiplemelerinde genellikle atletik vücut, uzun boy kullanılırken; kadın karakterler narin ve göz alıcıdır.
Son basamağımız da karakterin son ayrıntıları. Bunlar kostüm, aksesuar, sık kullanılan kelimeler, alışkanlıklar olarak sayılabilir. Örneğin Wolverine purosunu elinden düşürmez, hitap ederken de genellikle “Bub” kelimesini kullanır.
İşte sekiz ana basamak bunlar. Karakterin döküleceği kalıp olan kahramanlık, anti kahramanlık, cinsiyet, köken, fikirler, psikoloji, güçler, fiziki özellikler ve son ayrıntılar. Sadık bir şekilde bu basamakları takip ettiğinizde emin olun, elinizde harika bir karakter olacaktır…
Yazan: Mustafa Emre Özgen
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder