25 Kasım 2015 Çarşamba

Büyülü Çizgi'den HARBINGER Okumak...

Ümit Kireççi
...
Büyülü Çizgi belki de en beklenmedik hamlesini yaparak Valiant Comics'in HARBINGER'ini dilimize kazandırdı. Bu hamle beklenmedikti çünkü Büyülü Çizgi daha Thor gibi, Kızılmaske gibi, Flash Gordon gibi ülkemiz okurlarınca tanınan çizgi romanları basmayı tercih ediyor gibiydi. Başarısız bir satış ve hikaye bekleniyordu. Ancak HARGINGER beklentileri ters köşeye yatırdığı gibi okuyanları da hayal kırıklığı yaşayacağı korkusundan uzaklaştıran bir eser olduğunu gösterdi.

Harbinger adıyla ilk olarak DC Comics'in ünlü Crisis of Infinity Earths hikayesinde rastladığımı hatırlıyorum. Bu hikayede farklı boyutlardaki dünyaları gezen süper güçlü genç bir kadın bazı seçilmiş süperleri topluyor ve gezegenleri yok olurken onları kıyameti engellemeleri umuduyla bir yere taşıyordu. Bu hikayede Pariah adında bir başka karakter daha vardı ki o da kıyametler öncesinde ortaya çıkıyor, ölümler için ağlıyordu. Adı Tevrat dahil birçok yerde yer alan ve İngilizcede "outcast" (sürgün) anlamına gelen biriydi. 

Daha sonra Valiant Comics'in ilk Harbinger ekibini kısmen de olsa okuduğumu hatırlıyorum. Ancak ne yalan söyleyeyim ben Valiant Comics'in yapmaya çalıştıklarını sevdiysem de çizgileri ve hikayelerin akışını sevmediğimden diziyi tamamlamadım. 

Derken The Harbinger of Apocalypse adını taşıyan bir kötünün Marvel Comics karakteri Cable'de ortaya çıktığını gördüm. Böylece Harbinger ve kıyamet sözcüklerini tekrar bir arada görmek ister istemez merakımı çekti ki işte şimdi yazacaklarımı araştırmış oldum zamanında.

Harbinger yani müjdeci yani Hz. Mehdi tek tanrılı dinlerde kıyametten önce gelmesi beklenen kişinin adıdır. Vikipedi'de Hz. Mehdi'nin kökeni hakkında şunlar söylenmiş: "Bazı yazarlar, İslam'daki Mehdî inancının kökenlerini Mecusîlik gibi Fars inançlarında ararken diğer bazıları da bunu Yahudi-Hıristiyan geleneğindeki “Mesih” öğretisine alternatif oluşturma amacına bağlarlar. Ancak tarihsel olarak Mecusi inancı daha eskiye dayandığı için, Mesih inancını geliştiren Yahudîler’in de, bu düşüncelerini Babil sürgünü zamanında dönemin etkin dini Mazdeizm’den almış olması muhtemeldir."

Görüldüğü üzere sürgün, kıyamet, mesih gibi birçok kavram yukarıda bahsettiğim çizgi roman örneklerinde  içeriğe uygun yorumlanmıştır. 

Büyülü Çizgi'nin HARBINGER'ine gelince durum biraz karışık. İsmin kökeni her ne kadar dini temellere dayansa da hikayede kıyamet ve dine dair göndermeye rastlamadım. Bununla birlikte muhteşem bir çizgi roman okumanın tadını çıkardım diyebilirim. Kişisel olaraksa çocukların istismar edilmesi ve mutsuz edilmeleri noktasında insanlıktan tekrar ve tekrar nefret ettiğimi söylesem yalan olmaz.

BOŞ BALON çizgi roman araştırmaları dergisi 1. sayısında araştırmacı Merve Ünlü HARBINGER için "Harbinger, Valiant dünyasının esas kızı ve esas oğlanıdır..." demiş. Haklı. Çeşitli karakterler barındıran Valiant evreninin gördüğüm kadarıyla 1989-1994 yılları arasındaki kimi karakterleri ana evrenden kopuk gibilerdi. Solar, Turok, Magnus, X-O Manowar, Eternal Warrior v.s. Kimi zamanlar çaprazlama (croosover) öyküler yaşanmış olsa da ben karakterleri çok kopuk buldum hep. Jim Shooter elinden geleni yaparak alışılmış çizgi roman karakter yapısını bozmuş olsa da eski yıllara ait karakterlerin tekrar basılmaları bu evrene yenilik katamamıştır. Metalci kahraman, şişman karakterler, Anadolulu kahraman v.s. Olmadı, ben bir türlü okuyamadım diziyi o yıllarda.

Olumsuz gidişat ve tekrar eden hikayeler sonunda başını yedi yayın evi kapandı diyeceğim ama demeyeyim çünkü asıl kapanma sebebini bilmiyorum. 

Derken Valiant Comics sonunda (1989–1994) kapanmak durumunda kalarak teknolojik gelişmelere dayalı çizimleri bünyesine almış, karakter ve içerik yapısını geliştirmiştir. Bu defa da adını Acclaim Entertainment yapmışsa da bu serüven 10 senede tükenmiştir (1994–2004). Bugün Büyülü Çizgi vasıtasıyla okuduğumuz HARBINGER ve BLOODSHOT dizileri ise Valiant Entertainment etiketiyle okurla tanışmış halen süren dizilerdir (2005-sürüyor). 

Ancak not düşmekte yarar var, HARBINGER Valiant Entertainment'ın 2012 yılında başlayan dizisi olma özelliğine sahiptir.

Bu dizide "psionik" adı verilen özel güçlere sahip insanların mücadelesini ve isyankar Peter Stanchek'in kendisi gibi olanlara yardım etmek için verdiği olağanüstü savaşa tanık oluyoruz. Belki gezegeni ilgilendiren kıyamet olmasa da her bireyin yaşayabileceği küçük kıyametlerin önlenmesi için ortaya çıkıyor Peter Stanchek. Dahası onları örgütlüyor ve... Spoiler vermeden hikaye anlatmanın zorluğu da işte burada :) Anlayışlı olun ve bana anlattırmak yerine okuyun.

Bu dizide ilginç bir şekilde kapitalizm karşıtı mesajlar algıladım ben. Çizgi romanda şirketlerin adeta dünyayı yönettiği, güvenlik gibi hayati bir alanı ele geçirişleri ve kirli operasyonlar yürüttüğü bir dünyaya şahit oluyoruz. Yüzeyde yer alan macera her ne kadar sürükleyici ve güçlü de olsa üzerine inşa edildiği temeli gözden kaçırmamak gerekir haberiniz olsun.

Bu arada hatırlatayım HARBINGER bir şekilde yolu bir başka Büyülü Çizgi dizisi olan Bloodshot'la kesişecek olan bir dizi. Yakında basılacak olan bu dizinin son derece kanlı ve şiddet dozu ve yaratıcılığı yüksek olan hikayesinin adı HARBINGER WARSMerve Ünlü bu kesişmeyi "...crossover nasıl yapılır noktasında bir ders niteliğinde." olarak tanımlamıştır.
...
Büyülü Çizgi yakında sinema vizyona girecek olan iki yapıtı kazandırdı dilimize. Comicste kaliteli farklılık arayanlara önerebileceğim bir hikaye bu. Deneyin, pişman olmayacaksınız.

Hiç yorum yok:

Linkler

Related Posts with Thumbnails