6 Şubat 2013 Çarşamba

Ümit Kireççi "ÇAPAK" Yazılarıyla Brendon'da

Rıza Türker tasarımı logomla "ÇAPAK" başlığı altında artık her sayısında Çizgi Düşler yayını Brendon'da yazıyor olacağım. Post-apokaliptik bir dünyayı ve The Doors şarkılarını seviyorsanız ikisini bir arada bulabileceğiniz tek yayın Brendon'a beklerim. 

Şimdi sizi 7. ciltte yer alan yazımla başbaşa bırakayım:   

Brendon D’Arkness,

Brendon hayatımıza gireli çok olmadı. İşin kötüsü çok da tanınmadı, hedef kitlesi okura bir türlü ulaşamadı. Ulaştığı okurla da bir türlü ortak dil yakalayamadı. Peki fumetti evreninden bize ulaşan ve okurumuzun alıştığı kurgu, öykü ve mesajlardan belli oranda uzak hikayelerle sayfaları dolduran fantastik dünya kime ne anlatmaya çabalıyor? Yaratıcısı ve yazarı Claudio Chiaverotti’yi tanıyarak karaktere ulaşmaya çabalamak belki yolu kısaltacaktır


Claudio Chiaverotti

Brendon’un yaratıcısı Claudio Chiaverotti tüm Bonelli eserleri gibi kendi karakterinin daimi yazarı olarak görev yapmaktadır. 20 Eylül 1965 doğumlu yazar çizgi romana geçmeden önce “diş teknisyeni” olarak çalışmış, ardından hukuk fakültesine geçmiş. Fantastik dünyasına adım atması ve senaryo yazmaya başlaması da 1986 yılında gerçekleşmiş. 

Chiaverotti’nin yazmaya başladığı ilk çizgi roman Bonvi olarak bilinen Franco Bonvicini’nin çoğunlukla kendi yazıp çizdiği savaş karşıtı bir mesajı olan "Sturmtruppen” adlı çizgi romandır. 1989 yılı itibariyle Bonelli için çalışmaya başlayan yazar Dylon Dog’un “Il Buio” (Karanlık) isimli 34. sayısında görev aldı. Tiziano Sclavi’nin “cehennemi” öyküleri için araştırmacılık yaptı. Daha sonra Martin Mystere ve X Zone çizgi romanlarında görev alan Claudio Chiaverotti bu sırada kendi karakterinin alt yapısını hazırlamaya başladı. Brendon işte bu araştırmaların içinden doğdu. Büyük afetin ardından kuraklaşmış, zalim ve zorlu bir dünyaya dönüşmüş olan dünyanın “Büyük Karanlık Çağ”ının gezgin şövalyesidir, Brendon. Brendon’un okurlarla tanışma yılı 1998.    
Çizim ve kapak tasarımlarının sahibi Corrado Roi olmakla birlikte gerek birbirini takip eden dizide gerekse “Speciale” (Özel) dizilerde farklı çizerler de görev almıştır. 


Bilindiği üzere Brendon kıyamet sonrası bir dünyanın İngiltere’sinde macera peşinde koşmaktadır. Gerçek adı Brendon D’Arkness’dir. Post-Apokaliptik bir dünyanın kahramanı olarak onu büyük zorluklar beklemektedir.

Günümüz dünyasına benzer bir dünyaya düşen bir meteor taşının dünyadaki yaşamı büyük oranda yok etmesi, şehirleri silip süpürmesi, meydana gelen kaotik ortamda insanlığın büyük oranda ilkel koşullarda yaşamak zorunda kalması Brendon gibi kahramanların ortaya çıkmasını zorunlu kılmıştır. Post-Apokaliptik tarzın ilkelerine sıkı sıkıya bağlı oluşan yeni dünya düzeni bir tür ilkelliğe dönerken insanlık geçmişi unuttuğu gibi geçmişi mitleştirmiş, ama diğer yandan da yeni dinler, inançlar, sistemler geliştirerek onun üzerine inşaa etmiştir. Dahası unuttuğu veya bildiği bazı bilgileri de deforme ederken kavramlar anlamını yitirmiş veya yeni anlamlar bulmuştur.

Bilimin yerini Simyaya bıraktığı yeni düzende yarı dini yarı bilimsel keşifler yapılmaktadır. Mit, efsane, inanç, pozitif bilimler karman çormandır, iç içe geçmiştir. Teknoloji ise hayli gelişmiştir. Afetten kalma dünyanın parçalanan makinelerinin parçaları birçok ihtiyacın giderilmesinde kullanılmaktadır. Modern dünyanın parçalanan malzemeleri taş devri insanlarının kuyudan su çıkarmak için geliştirdikleri yöntemlere benzer kullanımlar gibi tüm dünyaya hakimdir.
Bu yeni dünyada insanlar yine çiftlikler de dahil olmak üzere köy, kasaba ve şehir yerleşimlerinde yaşamaktadırlar. Yine aileler olduğu gibi tek başlarına yaşayan insanlar vardır. İnsanlar yine hayatta kalmak için mücadele ederken kurdukları sistemin kendilerini korumasını da beklemektedirler. Ancak bu dünyanın düzenli ordusu yoktur. Birlikler, milisler, polis güçleri, savaş kardeşlikleri veya Brendon gibi “vigilante”ler (düzeni korumak için görev yapan silahlı kişi) bu görevin farklı biçimlerini paylaşmışlardır.

Brendon D’Arkness, işte bu yeni dünyanın, “Büyük Karanlık Çağının” ilginç bir kahramanıdır. İlk izlenim “özel dedektif” veya “ödül avcısı” gibidir. Brendon, onu tutan kişilerle kayıpları bulmak üzere belli bir bedel karşılığında anlaşır ve görevine sadakatle hizmet ettikten sonra anlaştığı bedeli sahibine bırakarak kişilerin acısını paylaşır. Herkesin hayatta kalmak için mücadele ettiği, zayıfları ezmekten çekinmediği, her tür hilenin hurdanın kullanıldığı bir dünyada o inatla kendi ahlak anlayışıyla ilkelerine sıkı sıkıya bağlı kalarak ayakta kalmaktadır.

Belki de Brendon D’Arkness ahlakın, aklın, sağduyunun, inceliklerin, nezaketin yok olduğu bir dünyada insanlığın bir gün eski güzel günlerine dönebileceğinin “umut” simgesidir… Tabii içinde yaşadığımız dünya geri dönülmek istenecek kadar güzelse.  


Psikedelik Rüyalar ve Sanrılar

Brendon okurken yaratıcısı Claudio Chiaverotti’nin Dylon Dog’un alt yapısından etkilendiğini gözlemledim. Eminim bunu çok kişi fark etmiştir. Tek sayıda biten öyküler. Tekrardan karşılaşılan az insan. Sanrılar, korkular, yanılsamalar, insan ruhunun derinliklerine saklanmış ama açığa çıkan sorunlar ve dışavurumları, karşılaşılan güzel kadınlar, erkek ve kadınların rüyalarından fırlamış cinsel imgeler ve görseller…

Claudio Chiaverotti, yaratısında kullandığı sanrı, ilüzyon ve hezeyan tarzı benzerlikleri post apokaliptik bir dünyaya aktararak aslında insanları içinde yaşamak zorunda kaldıkları dünyayla akıllarının paralel şekilde dengesizleştiğine işaret etmektedir. Duygu dünyası alt üst olan insanların en ufak bir itkiyle kendine ve sevdiklerine yabancılaşması, şiddete sarılması ve bunu bir takım “psişik ve/veya inançsal”  nedenlere bağlaması sık sık karşımıza çıkıyor öykülerde. Psikedelik rüyalar, psikedelik bir dünya ve delirium sınırında bir hayat.

Büyük bir ihtimalle yazarın özellikle The Doors müzikleri ve Jim Morrison şiirlerini kullanması da sanki hep bu nedenledir. Psikodelik-rock türünün en büyük gruplarından olan The Doors’un solist ve lideri Jim Morrison’un Brendon’daki etkisi azımsanacak gibi değildir. Jim Morrison’un “Kertenkele Kral” olarak anılması, bu ismin bir öykü olarak karşımıza çıkışı (Çizgi Düşler, Brendon 5) ve Cadıların Gecesi (Çizgi Düşler, Brendon 6) adlı öyküde “The End” şarkısının sözlerini 149. Sayfa, 3. Karede görmemiz görsel olarak karşılaştıklarımız. Bunun dışında Jim Morrison’un şiirlerinin görsel yorumlarını belki de hemen hemen her sayıda görüyoruz. Bu alt yapıda biraz da “Cesur Yeni Dünya”nın yazarı Aldous Huxley’in dehasını da bulmak mümkün ve en başta da The Doors grubuna “The Doors of Perception” (Sezginin Kapısı) adlı kitabıyla isim babalığı yapmış olması bile sayılabilir.

The End (Bitiş) – The Doors
Bu bitiş
Güzel arkadaş,
Bu bitiş
Tek dostum, bitiş

Özenli planlarımız, bitiş
Ayakta duran her şey, bitiş
Güvenlik veya şaşkınlık yok, bitiş
Tekrarlamayacağım… Gözlerine asla bakmayacağım


Vurgulamak gerekirse Claudio Chiaverotti çizgi roman dünyası için son derece önemli bir yazar olduğunu kanıtlayacak alt yapısı olduğunu, Brendon’un alt yapısını da muhteşem kaynaklardan beslediğini kanıtlamış durumda. Brendon uzun soluklu klasikleşen bir çizgi roman olmaya aday. Ancak içinde bulunduğu dünya bir tükenişin tam sınırında…


Herkese her yerde iyi okumalar,

Ümit Kireççi

Hiç yorum yok:

Linkler

Related Posts with Thumbnails