17.11.2012 23:10:00 // GÖRKEM YELTAN gorkem@yeltan.com
1856-1919 yılları arasında Amerika’da yaşayan bu ölümsüz yazar, elini değdirdiği çocuk edebiyatını yeşertti. Yaptığı birçok işten bugün bizim köşemizle ilgili seçtiklerim; roman, şiir, hikâye, oyun ve senaryo yazması, film yapımcılığı yapıp, aktör olması. Bugün Kaborüko’nun konuğu hepimizin yakından bildiği Oz Büyücüsü. Hani şu Kansas’ın çayırlarında yaşarken koskocaman bir hortumla muhteşem Oz Diyarı’na sürüklenen Dorothy’nin hikâyesi. Korkuluk, Korkak Aslan ve Teneke Adam’dan bahsetmeme gerek olmadığını adım gibi biliyorum. Baum, muhteşem buluşlarıyla çocuk edebiyatının oyun kurucularından olduğunu duyurdu. Şaşırtıcı hikâyeler dönemiydi onunla gelen. Ders vermekten uzak bir dönem insanlığın etrafında eteklerini çala çala gezinmeye başlamıştı. OkurlarınınOz Büyücüsü ile tanıştığı 1900 yılı çocuk edebiyatında bambaşka pencereler açtı. Tek tük değildi açılanlar, sayamayacağımız kadar çok katman, bu kitapla birlikte karşımızda salınmaya başladı. O gün ortaya çıkan binlerce pencere, kapılara; kapılar, yolculuk başlangıçlarına; yolculuklarsa başka dünyalara açıldı. Hayatta ıskalayamayacağımız hikâyeler vardır. Şüphesiz ki Oz Büyücüsü bunlardan biridir.
Marmara Çizgi olağanüstü projelere imzasını koymaya devam ediyor. Çizgi roman takipçilerinin, Enki Bilal’in çizimlerine,Conan ve daha birçok isme tutkun olanların yakından bildiği Marmara Çizgi, bu yılOz Büyücüsü’nü bizlerle buluşturdu.
Oz Büyücüsü, elbette hepimizin bildiği Baum’un romanından uyarlama. En İyi Çocuk Çizgi Romanı da seçilen bu kitap karşımda dururken hayranlık dışında pek bir şey hissedemediğimi fark ettim. Herkesin bildiği hikâyeleri anlatmak zordur. Kültürümüzde var olan hikâye anlatıcılarının, kulaktan kulağa fısıldayanların değerini bir kez daha anlamamak mümkün mü? Aktaranlar, yaşamasını sağlayanlar, dönüştürenler… Çocuklarla yaptığımız atölyelerimizde yazar yerine kullandığımız uydurukçular gibi değerliler. Uydurmaya devam ediyor, yeni dünyalara yelken açmamıza yardımcı oluyorlar.
Hepimizin bildiği bir roman, hepimizin her karesini bildiği bir film ve Marmara Çizgi’nin bize tepsi içinde, özenle ulaştırdığı bir çizgi roman… Dönüşümlerin güzelliğini düşünmek kalbimin hızlı hızlı atmasına neden oluyor. Pencereler, kapılar burada da birbirini buluyor, sakin sakin geziniyorlar içimizde. O sakinlik kalbimin sesini kulaklarıma daha da fazla yaklaştırıyor sanki.
Eric Shanower, süreci, Baum’la ve Oz Büyücüsü ile kurduğu ilişkiyi çok hoş anlatmış çizgi romanının girişinde: “Uzun yıllar boyunca çizgi romanları da Oz’u sevdiğim kadar çok sevdim. Ve şimdi hayatımdaki bu iki tutkuyu birleştiriyorum.”
Marmara Çizgi’nin bastığı Oz Büyücüsü’nü, bu giriş yazısını okuyabilmek için bile almanızı öneririm. Scottie Young çizimlerinin içinde gezinebilme ayrıcalığına ulaşmanız için de. Jean- Francois Beaulieu renklerini görmeniz için de. Bu kitap birçok şeyin kanıtı oldu bana göre. İyi birliktelikler, iyi işleri çıkartıyor ortaya. Young çizimlerinin Beaulieu renkleriyle nasıl güzel yerlere ulaştığını görmemek, hissetmemek mümkün değil. Kullanılan renklerin ustalığı ancak bu dünyanın içinde gezinmekten hoşlanan, üç ismin yaratım dünyasını iyi bilen, onların içine giren biri tarafından sağlanabilirdi. Yeşilliklerden toprak rengine geçişler, araya atılan lacivertler; açılan, koyulaşan, seçilen renklerin hiçbiri tesadüfü değil. Tıpkı Skottie Young’un dokuduğu dünyaya, Shanower’ın anlatımının inceliğine, Baum’un olağanüstü yaratıcılığına hâkim olmanın tesadüf olmadığı gibi.
Oz Büyücüsü’nü Marmara Çizgi, N. Aslı Can’ın çevirisi ile sundu. Hortumun sesinin başladığı kareden itibaren nasıl soluksuz okuduğunuza şaşırıp kalacağınız, karakterlerin hepsini bu kadar iyi bilmenize rağmen, Judy Garland gibi bir güzelliğin yüzünden sonra böyle bir yüze nasıl alıştığınıza inanamayacağınız, Doroty çiziminin ve diğer karakterlerin içlerimize işleyeceği bir çizgi romanın duyuruculuğunu üstlendi bugün Kaborüko. Oz Büyücüsü 1900 yılından beri her haliyle güzel. Maharet ele alanların işbilirlikleri, yaratıcı güçlerinin yanı sıra en çok da Baum’a dayanmıyor mu?
Baum’un yarattığı dünyayı bir de bu şekliyle takip edin, pişman olmayacaksınız.
OZ BÜYÜCÜSÜ
Eric Shanower
Çeviren: N. Aslı Can
Marmara Çizgi
2012, 216 sayfa, 24 TL.
Kaynak - Radikal
Oz Büyücüsü 1900 yılından beri her haliyle güzel. Bu kez çizgi romanıyla karşımızda. Maharet tabii ki en çok Baum’da.
Lyman Frank Baum bu dünyadan geçerken öylesine büyük izler bıraktı ki, yaşamanın değerini milyonlarca defa kanıtlamış oldu. Hoca oldu, dost oldu, karakterleriyle evlerimizin, en önemlisi aklımızın içinde gezindi. Biz öldükten sonra dünyada kalanların içinde gezinmeye devam edecek.1856-1919 yılları arasında Amerika’da yaşayan bu ölümsüz yazar, elini değdirdiği çocuk edebiyatını yeşertti. Yaptığı birçok işten bugün bizim köşemizle ilgili seçtiklerim; roman, şiir, hikâye, oyun ve senaryo yazması, film yapımcılığı yapıp, aktör olması. Bugün Kaborüko’nun konuğu hepimizin yakından bildiği Oz Büyücüsü. Hani şu Kansas’ın çayırlarında yaşarken koskocaman bir hortumla muhteşem Oz Diyarı’na sürüklenen Dorothy’nin hikâyesi. Korkuluk, Korkak Aslan ve Teneke Adam’dan bahsetmeme gerek olmadığını adım gibi biliyorum. Baum, muhteşem buluşlarıyla çocuk edebiyatının oyun kurucularından olduğunu duyurdu. Şaşırtıcı hikâyeler dönemiydi onunla gelen. Ders vermekten uzak bir dönem insanlığın etrafında eteklerini çala çala gezinmeye başlamıştı. OkurlarınınOz Büyücüsü ile tanıştığı 1900 yılı çocuk edebiyatında bambaşka pencereler açtı. Tek tük değildi açılanlar, sayamayacağımız kadar çok katman, bu kitapla birlikte karşımızda salınmaya başladı. O gün ortaya çıkan binlerce pencere, kapılara; kapılar, yolculuk başlangıçlarına; yolculuklarsa başka dünyalara açıldı. Hayatta ıskalayamayacağımız hikâyeler vardır. Şüphesiz ki Oz Büyücüsü bunlardan biridir.
Marmara Çizgi olağanüstü projelere imzasını koymaya devam ediyor. Çizgi roman takipçilerinin, Enki Bilal’in çizimlerine,Conan ve daha birçok isme tutkun olanların yakından bildiği Marmara Çizgi, bu yılOz Büyücüsü’nü bizlerle buluşturdu.
Oz Büyücüsü, elbette hepimizin bildiği Baum’un romanından uyarlama. En İyi Çocuk Çizgi Romanı da seçilen bu kitap karşımda dururken hayranlık dışında pek bir şey hissedemediğimi fark ettim. Herkesin bildiği hikâyeleri anlatmak zordur. Kültürümüzde var olan hikâye anlatıcılarının, kulaktan kulağa fısıldayanların değerini bir kez daha anlamamak mümkün mü? Aktaranlar, yaşamasını sağlayanlar, dönüştürenler… Çocuklarla yaptığımız atölyelerimizde yazar yerine kullandığımız uydurukçular gibi değerliler. Uydurmaya devam ediyor, yeni dünyalara yelken açmamıza yardımcı oluyorlar.
Hepimizin bildiği bir roman, hepimizin her karesini bildiği bir film ve Marmara Çizgi’nin bize tepsi içinde, özenle ulaştırdığı bir çizgi roman… Dönüşümlerin güzelliğini düşünmek kalbimin hızlı hızlı atmasına neden oluyor. Pencereler, kapılar burada da birbirini buluyor, sakin sakin geziniyorlar içimizde. O sakinlik kalbimin sesini kulaklarıma daha da fazla yaklaştırıyor sanki.
Eric Shanower, süreci, Baum’la ve Oz Büyücüsü ile kurduğu ilişkiyi çok hoş anlatmış çizgi romanının girişinde: “Uzun yıllar boyunca çizgi romanları da Oz’u sevdiğim kadar çok sevdim. Ve şimdi hayatımdaki bu iki tutkuyu birleştiriyorum.”
Marmara Çizgi’nin bastığı Oz Büyücüsü’nü, bu giriş yazısını okuyabilmek için bile almanızı öneririm. Scottie Young çizimlerinin içinde gezinebilme ayrıcalığına ulaşmanız için de. Jean- Francois Beaulieu renklerini görmeniz için de. Bu kitap birçok şeyin kanıtı oldu bana göre. İyi birliktelikler, iyi işleri çıkartıyor ortaya. Young çizimlerinin Beaulieu renkleriyle nasıl güzel yerlere ulaştığını görmemek, hissetmemek mümkün değil. Kullanılan renklerin ustalığı ancak bu dünyanın içinde gezinmekten hoşlanan, üç ismin yaratım dünyasını iyi bilen, onların içine giren biri tarafından sağlanabilirdi. Yeşilliklerden toprak rengine geçişler, araya atılan lacivertler; açılan, koyulaşan, seçilen renklerin hiçbiri tesadüfü değil. Tıpkı Skottie Young’un dokuduğu dünyaya, Shanower’ın anlatımının inceliğine, Baum’un olağanüstü yaratıcılığına hâkim olmanın tesadüf olmadığı gibi.
Oz Büyücüsü’nü Marmara Çizgi, N. Aslı Can’ın çevirisi ile sundu. Hortumun sesinin başladığı kareden itibaren nasıl soluksuz okuduğunuza şaşırıp kalacağınız, karakterlerin hepsini bu kadar iyi bilmenize rağmen, Judy Garland gibi bir güzelliğin yüzünden sonra böyle bir yüze nasıl alıştığınıza inanamayacağınız, Doroty çiziminin ve diğer karakterlerin içlerimize işleyeceği bir çizgi romanın duyuruculuğunu üstlendi bugün Kaborüko. Oz Büyücüsü 1900 yılından beri her haliyle güzel. Maharet ele alanların işbilirlikleri, yaratıcı güçlerinin yanı sıra en çok da Baum’a dayanmıyor mu?
Baum’un yarattığı dünyayı bir de bu şekliyle takip edin, pişman olmayacaksınız.
OZ BÜYÜCÜSÜ
Eric Shanower
Çeviren: N. Aslı Can
Marmara Çizgi
2012, 216 sayfa, 24 TL.
Kaynak - Radikal
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder