Bu yılki FIBDA, Cezayir Çizgi
Roman Festivali, sekiz
gün süren etkinliklerden sonra Cumartesi 13 Ekim'de sona erdi.
Festivale kırktan fazla ülkeden gelen yüzlerce davetli katıldı. Cezayir'in 50.Yıl dönümü
kutlamaları kapsamında festival çizgi roman aracısıyla Cezayir'in yakın tarihini sergiledi.
Her yıl olduğu gibi, festival alanı Maqam E'Chahid şehit anıtının yanındaki Riyad El Feth meydanında kuruldu. Milli yasa rağmen sekiz günde on bine yakın ziyaretçi geldi, burada tatil günü olan Cuma ve Cumartesi günleri oldukça kalabalıktı.
Kamerun,
Mali, Fas, Mısır, ABD, Belçika, Fransa, Birleşik Kralık, Japonya... gibi çeşitli ülkelerden katılımcılar vardı, ben ve Gürcan Gürsel katılan tek Türk'lerdik, Belçika ve Hollanda'dan geliyor
olmamiza rağmen Türkiye'yi elimizden geldiği
kadar iyi temsil etmeye çalıştık.
Bu yıl Cezayir bağımsızlığınin 50. Yıl dönümünü kutluyor. Festival bu kutlamalara Cezayir 50 balon isimli sergisiyle katılarak Cezayirli ve yabancı
yazar ve çizerlerin ülkenin tarihine olan bakışlarını sundu. Aralarında Jacques Ferrandez'in "Carnets d'Orient" (Doğu defterleri) isimli eserleri, Désirée ve Alain Frappier'nin
"L'Âge de se faire tuer" (Öldürülme yaşı), Küba'lı çizerlerden "Cezayir'de Che", Fransız çizer Morvandiau'nun
Cezayir'den gelen babasının ve aile tarihine bakışı, Maximilien Leroy, Zephire ve
Native isimli çizerlerin Jean Sénac'ın anısına hazırladıkları özel çalışmalar bulunuyordu.
Uluslarası bir bakışın yanı sıra genç Cezayirli çizerlerin de sergide önemli bir yeri vardı. Belçikalı çizer Etienne Schréder'in 2008 yılından beri festival kapsamında sunduğu çizgi roman atölyelerinin son iki yılın çizerleri "Monstres", canavarlar ve "El
Waratha", mirasçılarının eserleri sergilendi.
Sergilerin yanı sıra çeşitli konuşmalar, paneller, atöliyeler de mevcuttu. Bu yılın kutlamaları gerekçesiyle bir çok etkinlik tarih, bağımsızlık, sömürgelik gibi konuları ele aldı. Tarihin ve bazı travmaların çizgi roman aracılıyla nasıl anlatılabildiği üzerine özellikle tartışıldı.
Böylesine kapsamli bir festivalin elbette bazı sorunları oldu, örneğin sekiz gün çok uzun bir süreydi, kapasiteden fazla davetli olunca da bir çok
çizere imza günleri dışında ulaşmak mümkün olmadı. Ama FIBDA'nın bir gücü de burada: okurlarla iletişim
kurmak, diğer davetlilerle tanışıp yeni projeler hayal edip hatta gerçekleştirmek katılanların elinde. Bu imkanı çok iyi kullanan çizerlerle konuşup paylaşmak herkes için zengileştirici bir deneyim. FIBDA özellikle
Afrika kıtasından gelen çizerlerin buluştuğu ve uluslararası çizer ve yazarlarla fikir değiş dokuşu yapabilme imkanı sağlayan önemli bir buluşma yeri olma konusundaki kararlılığını sürdürüyor. Çizgi romana da dünyaya da farklı perspektiflerden bakabilmeyi mümkün kılan bir buluşma mekanı olarak çok özel bir yere sahip. Önümüzdeki yıl daha fazla türk katılımcının olmasını dilerim.
Ödüller
Arapça en iyi çizgi roman: Ville avoisinant la terre, Jorj Abou
Mhayya (Bar Onboz/Lübnan)
Yabancı dilde en iyi çizgi roman: La grippe coloniale 2, Appollo &
Serge Huo-Chao-Si (Vents d'Ouest)
En iyi
senaryo: Golo, Mes mille et une nuits du
Caire, (Futuropolis)
En iyi çizer: Hector Sonon, Toubab
or not Toubab, (Rivages/Casterman/Noir)
En iyi
proje: A contre-pied, Bensâada Illies & Benali Mohammed El Amine
Juri özel ödülü: L’Algérie
pour les nuls,
Samir Toudji (Cezayir)
Özel ödül: Une vie volée, Japhet Miagotar (Kamerun)
En iyi
Fanzine/dergi : Tok Tok mag (Mısır)
Jüri özel ödülü (dergi) : Taïwan Comix
Canan Maraşlıgil
***
İzlenimlerini ÇROP için kaleme alan ve ülkemizi 50 yıllık bir Çizgi Roman Festivalinde temsil etmiş olan sayın Canan Maraşlıgil'e teşekkürlerimizi sunuyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder