18 Şubat 2012 Cumartesi

Anıyla karışık bi' gerçek ; Çizgi-Roman sanayisi

Ya ben bu Türkiye'deki çizgi roman gelişmemezliğini anlayamıyorum. Direkt konuya girmeden önce lafı biraz dolandırayım.
Benim çizgi romanla tanışmam okumayı öğrenmeden önce başladı.Ben daha okumayı öğrenmeden önce babam bana Superman'in Tüm Mevsimler isimli çizgi romanını almıştı. İşte üst tarafta da resmi.Resimlerini inceledim,anneme okuttum.
Sonra başka çizgi romanlar istedim babamdan. Babam da sağ olsun Çankırı'da bulabildiği bütün çizgi romanları getirmişti. Spawn bile getirmişti adamcağız.
Sonra okuma yazma öğrendim.Dedektif Julia'ları,Batman'leri,Spiderman'leri sular seller gibi okudum maşallah.Tabii sadece Marvel,DC falan okumuyordum.Bağımsız çizerlerin ve yazarların da çizgiromanlarını okumuştum.Mesela Cehennem Yolu...Sonraları beyazperdeye de uyarlanan(Azap Yolu ismiyle uyarlandı.Başrollerinde Tom Hanks ve Jude Law var.2002 yapımıdır,tavsiyedir.) Cehennem Yolu,hayatımda önemli yer tutan çizgi romanlardan bir tanesidir.Bir mafya içi hesaplaşma çizgi romanı olan Cehennem Yolu,bir çırpıda okunabilir.
Benim zamanımda piyasada Arkabahçe yayıncılık vardı.Çok kaliteli yayın yapardı.Çizgi romanları biraz pahalıydı ama ben toplu alım yaptığım için biraz indirim uygulanıyordu.Yani ilköğretim öğrencisi tarafından rahatlıkla satın alınabilirdi.Ben onları okuyarak büyüdüm.Gerçekten çizgi roman hususunda Avrupa kalitesinde yayın yapabiliyordu.Sonra Arka Bahçe yayınlarından Çankırı'da ulaşabildiğim bütün çizgiromanlara ulaştım.Sonra babamın çizgi romanlarını karıştırdım biraz.
Kızılmaske,Teksas,Tommiks,Mandrake,Flash Gordon'un çizgi romanlarını okudum.Ormanda 10 kaplan gücündeki adamı çok sevmiştim.
Geçen gün babamla konuşuyorduk.Malum artık ikimiz de yaşlıyız.Babam anlatmaya başlamıştı."Benim çocukluğumda Çankırı'daki kültür merkezinin bulunduğu yere koli koli çizgi roman ve bilim kurgu romanı gelirdi.Biz de oradan satın alırdık.Arkadaşlarımızla da değişirdik romanlarımızı arasıra.Çünkü öğrenciydik ve mahalledekilerin durumu her romanı veya çizgi romanı almaya gücü yetmiyordu."
Ben kendi çocukluğumu düşündüm.Çevrede çizgi roman okuyan ve bilimkurgu romanı okuyan adam sadece ben vardım.Bilimkurgu romanları da Çankırı'da satılmadığı için mecburen kütüphaneden alıp okuyordum.Yani roman değişecek kişi yoktu çevremde.O yüzden az bir limitle yetinmek zorunda kalıyordum.
Fakat bir de şimdiyi düşünüyorum.5 sene öncesine kadar Sarmal yayınevi bilimkurguda iyiyidi.Şimdi ise İthaki ve 6,45 yayınları iyi.İthaki ve 6,45 yayınları da biraz saçmalıyor bu aralar.Kült bilimkurgu romanlarının basımını tüketmişler.Mesela piyasada Arthur C.Clark ve Phillip K. Dick romanlarını bulamıyoruz.
Altın Yayınlar da William Gibson'un telif haklarını satın almış.Tabi Neuromancer isimli romanı "Matrix Avcısı"diye çevirebilen bir yayınevidir kendileri.Count Zero'yu da Kont Sıfır olarak çevirmişlerdir.
Çizgi roman sanayisi de çökmüş durumda zaten.Arkabahçe yayınları batmış durumda.Dandik Star Wars romanları satıyor sürekli.Arada sırada da 2.sınıf çizgi romanlar.Telif hakları ucuz diye o da herhalde.Ha hakkını yemeyelim,film çıktıkça çizgi roman da çıkartıyorlar.Mesela Kick Ass,V for Vendetta,Wolverine Origins falan filan.Gerçi onların da basımı tükenmiş.
Bunun nedenlerini araştırmaya çalışıyorum.Ama bir şey bulduğumu söyleyemem.1960'lı yıllarda gayet iyiymiş.80'li 90'lı yıllarda da fena değilmiş.Fakat 2000'lerde sonra ermeye başladı.İlla Torrent'ten mi indirmek lazım ? Amazondan mı getirmek lazım ?
Bu sanayi gayet güzel ama tüketici az.Çünkü çoğu insan çizgiromanı çocuk işi eğlence olarak görüyor.Değil.Neil Gaiman'ın Sandman serisini okuyabilen çocuk görmedim daha.
Yayınevleri para kazanmak da istemiyor olabilir tabii.

Kaynak - Benim de Haykıracaklarım Var
Paylaşım - Şener Yelkeci

Hiç yorum yok:

Linkler

Related Posts with Thumbnails