2 Temmuz 2011 Cumartesi

"Watchmen" Dosyası Roman Kahramanlarında

Alan Moore'un filmini lanetlediği şaheseri "Watchmen" üzerine yazmak önce hepimizi çok ürküttü. Bir dünya klasiğinin altında kalmaktan korktuk. Ama korkumuzun üzerine gitmezsek hayattan zevk de alamazdık. Hakan Tunga Kalkan, Naz Beykan ve ben Ümit Kireççi zor bir işe kalkıştık, Watchmen üzerine yazdık.

Watchmen (Çizgi Roman)


Yazan – Alan Moore


Çizen - Dave Gibbons


Orijinal Baskı – DC Comics


Türkiye – Gerekli Şeyler Yayıncılık


Çeviren – Koray Özbudak


Resim - Infinity Inc. Sayı 29, Sayfa 33


Roman Kahramanlarının Temmuz-Eylül sayısında yazıları şu başlıklar altında okuyabilirsiniz:


Watchmen üzerine yazmak…



Watchmen üzerine yazmak bir Dostoyevski, Tolstoy, Stendhal veya Hugo üzerine yazmaya kalkışmak gibidir. Diğer binlerce edebi eser arasından sıyrılan ve “Klasik” olarak tanımlanan bir avuç eserin kapsamları, içerikleri, üslupları, mesajları, estetikleri öyle üst düzeydedir ki onlar üzerine yazı yazacak kişilerin de o oranda donanımlı olması gerekir. İşte Watchmen de çizgi roman dünyasının “klasik eserlerindendir” ve biz, onunla ilgili yazanlar hep bir veya bin adım gerisinde kalarak yazacağız eksik donanımımızla. Ama daha iyileri yazılsın diye inatla yazmayı sürdüreceğiz.

Ümit Kireççi
***

WATCHMEN’DE KAHRAMANLAR VE MEKÂNLARI




Tarif ettiğim yaşamın yapısı –ki bu yapının nesnel olduğuna inanıyorum– binalarda, bireye ve insanın içindeki duygularının doğasına derinden ve ayrılmaz bir şekilde bağlıdır.


Christopher Alexander (mimar)


Çizgi romanda mekân, kahramanların kişiliklerine ve iç dünyalarına ilişkin ipuçları taşıyan görsel bir anlatım öğesidir. Yazar Alan Moore, çizer Dave Gibbons ve renklendiren John Higgins, “Watchmen” adlı eserde, maskeli hayatlarını geride bırakmış altı kahramandan birinin öldürülmesiyle başlayan ve daha büyük bir komplonun açığa çıkmasıyla son bulmasını ele alan kurguyu, kahramanların duygu dünyalarının ve birbiriyle ilişkilerinin yönlendirdiğini aktarmak için mekân tasarımlarından yararlanmaktadırlar.



Naz Beykan


***


Watchmen, Çizgi Romanda Bir Devrim


Çizgi romanların geçmişten günümüze uzanan tarihçesinde çeşitli dönüm noktaları vardır. Seneler içerisinde çizim ve hikaye anlatımında yaşanan derinlik beraberinde çizgi roman çağlarını ortaya çıkarmıştır. 1930ların sonunda Altın Çağ ile başlayan süreç Gümüş ve Broz Çağ ile devam etmiştir. Günümüzde 1980lerin ortasında başlayan Modern Çağ halen devam etmektedir. Modern Çağ olarak isimlendirilen dönemin başlangıcına damgasını vuran çalışmalar olarak Frank Miller’ın “Batman:The Dark Knight Returns” ve Alan Moore’un “Watchmen” ön plana çıkmaktadır. Bu iki eserden “Watchmen”in başarısı çok daha ayrı değerlendirilmelidir. Batman’in okurlar ile tanışmasının 1939 senesine dayandığını dikkate alacak olursak “Watchmen” gibi ilk kez okurun karşısına çıkan bir grafik roman nasıl yeni bir çağın başlangıcını sağlamıştı?


Hakan Tunga Kalkan


***


Koray Özbudak - Ümit Kireççi Röportajı



Watchmen’i çevirmeniz teklif edildiğinde ne hissettiniz? Sizin için önemi nedir bu eserin?


Eserin çok katmanlı, yoğun ve bir romandan farksız –belki de daha zor— metninin yanı sıra Türkiye'de çizgi romana gösterilen ilginin eskisine oranla çok daha düşük olduğu gerçeğini göz önüne aldığınızda, Watchmen'i çevirmenin ve yayımlamanın cesaret isteyen bir iş olduğu açıktı. Bu işin altından kalkmak için idealist olmak ve eseri çok sevmek gerekiyordu.



Gerisi... Roman Kahramanları dergisinde

1 yorum:

Mr. Aşkın Güngör dedi ki...

Hepinizin aklına, kalemine sağlık.

Linkler

Related Posts with Thumbnails