2 Eylül 2008 Salı

William Hogarth

Çizgi roman tarihi genelde yanlış bir kanı olarak mağara devri resimlerine bağlanır. Bunu kilise resimleri izler. Okuma yazması olmayan hrıstiyan halka incili anlatmak için yapılan kilise resimlerinin öncü olduğunu savunanlar olmuştur. Bazı avrupalı halı resimleri ve bizdeki bir iddiaya göre minyatürler çizgi romanın ilk örnekleridir.

Ancak bir sanatın sanat olarak kabul edilebilmesi için bazı kriterleri yerine getirmesi ve bu kriterlere uygun üretilmesi gerekmektedir. Bir makalesinde Ali Platin, “Çizgiroman, özünde, basılı olma niteliği taşır" tespitinde bulunarak bu iddiayı desteklemektedir. Ancak yine de ilk örneğin daha genel bir tanımın koşullarına uyduğunu söylemek yanlış olmaz. Çizgi roman "Birbirini bütünleyen resim ve metnin bir çizgi öykü oluşturarak birbirini takip eden kareler yoluyla anlatılmasıdır". Belki metin birbirlerini izleyen karelere sonradan eklenmiştir ama kesin olan şey ilk örnek olarak gösterilen eserin, William Hogarth'ın "Bir Hayat Kadınının Yükselişi" (A Harlot's Progress)'nin en azından bu kurgusal izleğe uyduğudur.

4. Scene in Bridewell
William Hogarth, (10 Kasım 1697 - 16 Ekim 1764) İngiliz usta ressam, eleştirmen, karikatüristtir. Kendi tarzını yaratan ve resme yeni yön veren ustanın tarzı Hogarthian adıyla anılmaktadır.

Leonardo Da Vinci ile başlayan ve resmin geleneksel anatomi kullanımını değiştiren gelişme modern karikatürün başlangıcı olarak anılırken bu tarz bir çok ülkede bir çok ressamı etkilemiştir. Hogarth, Da Vinci'nin siyah-beyaz çizim tekniğini yağlı boya tablolara uygulamıştır.

Alaycı üslup, insan beden ve mimiklerindeki abartılı tarz hemen dikkat çekti. İngiliz toplumunun ahlaksal çöküşünü ele alan ressam insan zaaflarını ortaya koyuyordu. O dönemde Hogarth "Bir Hayat Kadınının Yükselişi" (A Harlot's Progress) tablo serisini çizdi. Birbirini takip ve tek öykü anlatan sekiz (Talat Güreli usta sekiz demiş ben altısına ulaştım sadece) tablodan oluşan bu seri metin içermemekle birlikte genel tanıma uygun olarak ilk çizgi roman örneği sayılmaktadır.

6. The Funeral (Sokak kadınının ölümü)

William Hogarth: A Harlot's Progress

Etching and Engraving, 1732

Six plates, c. 12 ins x 15 ins.

Tablo Konu ve İsimleri: 1. Ensnared by a Procuress 2. Quarrels with her Jew Protector

3. Apprehended by a Magistrate 4. Scene in Bridewell

5. She Expires while the Doctors are disputing 6. The Funeral

Hogarth, bu eserini kağıt üzerinde çoğalttı ve basılı eser inanılmaz rağbet gördü. Çizgi roman baskıyla tanışmış oldu. Bu eserle birlikte, Hogarth "comic history painter" (tarihi hicveden ressam) adını aldı. Aynı zamanda Alaycı ve mizahi yönü ağır bastığı için ressam "Karikatürün babası" olarak da anılmıştır.
Basının bu tarza ilgi göstermesiyle birlikte yeni bir anatomi ve çizim dili İngiliz gazete sayfalarında yer almaya başlamıştır. Bu şekilde çizgi romanın ilk örnekleri William Hogarth sayesinde ortaya çıkmıştır.
,
Kaynakça:
http://en.wikipedia.org/wiki/William_Hogarth
Sanat Dünyamız / Türkiye'de Çizgi Roman / Talat Güreli

Resimler:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:William_Hogarth
http://www.uni-bielefeld.de/lili/personen/fleischmann/401_ept_preparations.htm
,
Ümit Kireççi
"Çizgi Roman Hayatın İçinde"
,

Hiç yorum yok:

Linkler

Related Posts with Thumbnails