17 Haziran 2008 Salı

Bazı Müzikli Çizgi Romanlar

Müzik ruhun gıdasıdır derler ya haklılar. Ruh rahatlıyor, şu oluyor bu oluyor ve müzik sokakta yürürken de kişinin isteğiyle bir müzik setinden kulağımıza geldiği gibi müzik bazen çizgi roman karelerinden fırlıyor.
Bir sayıda kovboylar folklorik nameler içeren notaları bizimle paylaşıyorlar ve biz şarkıyı anlamadan karedeki enerjiye, dansa teslim oluyoruz.
Bir başka sayıda kızılderililer duyulmayan bir ezgiyle savaşa hazırlanıyorlar. Bir başka sayıda Dylan Dog klarnet çalarak hüzünlü bir melankoliyi bize yansıtıyor. Ve daha bir çokları.
Çizgi roman karelerinden yankıyan sessiz müzik bizi haberli habersiz yakalıyor ve çok ilginçtir opera kadar başarılı bir sanat dalı olarak çizgi roman estetik ve görsel tüm sanat dallarını barındırması bakımından öyle başarılı oluyor ki müziği de duyurmadan hissettiriyor okuyanlara.
Tabii bu işin bir yanı. Müzik çoğunlukla bir süs, bir dramatik unsur olarak yer alıyor çizgi romanda. Ya da Dylan örneğinde olduğu gibi bir alışkanlık olarak çıkıyor karşımıza. Ama comicslerde müzik sadece basit bir unsur olarak kullanılmanın ötesine geçiyor kimi zaman. Amerikan çizgi romanı popüler olanı en doğru şekilde içinde barındırmayı her zaman başarıyor. Disco modaysa Popçu, rock popülerse rock grubu v.s. kahramanlar çıkıyor karşımıza.

Bu işi başlatan Marvel Comicstir dense yeridir. İşte ilk yayın :

KISS



İşte çizgi romanda yer alan ilk müzik grubu: Kiss. Popüler kültürün müzik ayağını çizgi romanla buluşturan ilk yayın.


1977 senesinde Marvel Comics renkli yayını çıkarıyor, grup üyelerini kahraman olarak sunuyordu okuyucuya.
1979 yılında da Marvel Kiss denemesini tekrar ediyor.
1997 senesinde ise Image Comics öncülünden daha karanlık ve mistik olan Todd McFairlane’ın “KISS: Psycho Circus”u basıldı. Bu seri 31 sayı basıldı.
2002 yılında Dark Horse Comics, X-Men yazarı Joe Casey’in kaleminden 13 sayılık bir seri olarak basıldı. Her sayı biri çizgi diğeri fotoğraf olan farklı iki kapakla basıldı. İlk dört sayı daha sonra Rediscovery adıyla bir albümde toplanmıştır.
30 Ocak 2007’de KISS Comics Group kuruldu. Yeni serinin adı "KISS 4K" idi..

Dazzler


Marvel Yayınevi
İlk göründüğü sayı: Uncanny X-Men #130 (Feb 1980)
Yaratıcıları: Tom DeFalco, John Romita Jr., Louise Simonson ve Roger Stern
Gerçek adı: Alison "Ali" Blaire
Türü: Human Mutant
Gruplar: New Excalibur, The 198, X-Men, Wildways Rebellion, Gladiators
Gücü: Sesi ışığın farklı formlarına dönüştürebilmekte
Dazzler, sesi ışığın farklı formlarına dönüştürebilme gücüne sahip bir mutanttır. Bu yeteneğini çoğunlukla konser verirken şarkı söylerken kullanmaktadır. Orkestradan yükselen müziği muhteşem ışık şovuna çevirmektedir. Bu şekilde sahne şovları hep beğenilmektedir. Düşmanlarıyla savaşırken de yanında taşıdığı minik teybi kullanmaktadır. Çevrenin ve düşmanlarının seslerini de onlara karşı kullanabilmektedir.
Dazzler, 1980 senesinde Kiss çizgi romanları örnek alınarak Casablanca Müzik firmasıyla Marvel’ın ortak çalışması olarak yaratılmış bir karakterdir. Filmworks da bu karakterin yaratımında katkıda bulunmuştur. Sanatsal yaratıcıları olarak ilk tretmanı yazan Jim Shooter, çizen Tom DeFalco, ismini koyan Roger Stern ve John Romita Jr. gösterilmektedir. İlk yaratılışında pop şarkıcı Grace Johns örnek alındığı için Dazzler Afrika asıllı Amerikalı olarak tasarımlanmıştır. Bu ilk yaratımında Disco kraliçesi’nin gücü “insanlara gerçeği söyletme” idi. Sonradan değişikler gerçekleşince ortaya Bo Derek model alınarak yaratılan Dazzler çıkmıştır. Dazzler kendi serisiyle maceralar yaşadıktan sonra sırasıyla X-Men grubuna ve Excalibur’a dahil oldu.

Kurgusal Dazzler kimdir? Asıl adı Alison olan kahraman, Gardendale’de doğmuş. Güçlerinin farkına ilk kez lisedeyken varmış. Alison, okul balosunda şarkı söylerken sesi ışığa çevirmiş, ancak herkes bunun efekt olduğunu sanmıştır. Müzik endüstrisinde yükselmek isteyen Alison güçlerine uygun bir sahne ismi bulur “Dazzler”. Bir gün konseri sırasında X-Men grubuyla tanışır ve bu saatten sonra kötülüklere karşı savaşan bir kahraman olur. Örümcek adam, Fantastik Dörtlü, İntikamcılar (Avengers) X’lerin dışında omuz omuza mücadele edeceği kahramanlar olurlar.

Scare Tactics (DC)


Yaratıcıları: Len Kaminski, Anthony Williams, Andy Lanningİlk tanıtımı: Showcase '96 #11 Seri: Scare Tactics issues #1-5
Bu seri hakkında yazacak fazla bir şey. Seri tutmamış ve 5 sayıda bitmiştir. Gerçi seri DC’nin Vertigo tarzını başka serilerle birlikte kendi bünyesinde denediği bir dönemde gerçekleşmiştir. Belki de deneme olarak bırakılmıştır. Turne yapan bir rock grubu söz konusu bu seride. Bu turnelerde Scooby Doo gibi şehirler arası yolculuk ve olaylar gerçekleşiyor. Vampir bir genç kız, genç bir Kurt Adam, Kertenkele görünümlü bir başka genç ve aptal gri bir devsi bu grubun üyeleri. Seride ne kod isimler, ne maceraları ne de akılda kalıcılıkları önemli bulunmamış. Serinin önemi daha çok hayli insani duygularıyla karakterlerin gerçekçiliği ve temel alındıkları canavar klişeleri aşmaları gösteriliyor.

Hawk and Dove (DC)

Bu serinin tamamı için uzun uzadıya yazacak bir müzik hikayesi yok aslında. DC’nin yayını olan serinin iki baş kahramanı var: Hawk (Şahin), Dove (Güvercin). Zaman içinde grup üyeleri ya ölmüş, ya sapıtmış ya da talihsizliklerle ayrılmışlardır. Grup ise ilginç bir şekilde sürmüş, DC’nin bir çok öyküsünde kilit noktada bulunmuşlardır. Kahramanlar Steve Ditko ve Steve Skeates tarafından yaratılmıştır. İlk kez Showcase 75. sayıda okuyucuyla buluşmuşlardır.
Grup üyeleri:
Holly Granger (Hawk), Dawn Granger (Dove), Hank Hall (Hawk, öldü, önce Mnarch sonra Extant adlı kötü adama dönüştü), Sasha Martens (Hawk), Don Hall (Dove, öldü), Wiley Wolverman (Dove)

Bizi ilgilendiren müzikli Hawk and Dove

Hawk and Dove: Sasha ve Wiley.
Başka bir Hawk (Sasha Martens) ve Dove (Wiley Wolverman) ikilisi 1997 yılında altı sayılık mini bir seriyle Mike Baron’un kalmeinden görücüye çıktılar. Bu versiyonda daha önce ve sonraları işlenen ve işlenecek olan Kaos ve Düzen lordlarıyla (Lords of Chaos and Order) bağlantısı olmayan yepyeni bir konsept işlenmiştir. Geniş kanatları ve psişik bağlantıları vardır aralarında. Kısa seride ikili çoklukla şarkıyla, müzikle iç içe görünüyorlar.

Kısaca çizgi romanda müziğin en belirgin yolculuğu bu olarak özetlenebilir sanırım. Elbette her yayın tek olarak ele alınsa oldukça ayrıntılı dosyalar ve incelemeler ortaya çıkarılabilir. Ancak comicslerdeki müziğe yüzeysel, genel bir bakış atmak için bu kadarı yeterli olabilir.

Çeviren – Derleyen: Ümit Kireççi

Hiç yorum yok:

Linkler

Related Posts with Thumbnails