KIRMIZI ŞEMSİYE
Aytül Akal
Mavisel Yener
Ayla Kantar
Saadet Ceylan
Uçanbalık Yayınları, 2007 http://www.ucanbalik.com.tr/
Ve bir gün bir Adam elindeki Kırmızı Şemsiye’yle sokağa çıkar. Olay bu ya, mahalleli başlar Şemsiye’yle Adam hakkında yorumlar yapmaya. Daha doğrusu dedikodu yapmaya. Türlü iddialar atılır ortaya Adamın Kırmızı Şemsiye’si ile ilgili ama hepsi yanlıştır. Her şey mahallede kalsa iyi. Adam Kırmızı Şemsiyesi’yle nereye gitse birileri ya onun hakkında ya Şemsiyesi hakkında ya da ağzından çıkan ama tamamlanmamış cümleleri dinlemeden arkasından konuşuyor bu kitapta. Tüm bunlar yaşanırken bir yerlerde Sihirbaz Kırmızı kaybettiği Kırmızı Şemsiye’sini aramaktadır. Neler olacak dersiniz? Nedir Şemsiye’nin sırrı? Adam kim, Şemsiye kimin?
Bütün bu soruların yanıtı bu cesaretle, deneyimle, başarıyla hazırlanmış kitapta!
Ama sadece yukarıda sıralanan bazı soruların yanıtları değil, öykü, şiir, resim ve çizgi roman da bu kitapta. Kırmızı Şemsiye, dört sanatçının geniş vizyonlarının ortak ürünü. İşin güzeli bu kitapta okuyucuyu farklı sanatların en başarılı örnekleri bekliyor, estetik inceliğe ulaşmada dört ayrı kapı tek bir çatı altında toplanıyor!
Bu eserle ilgili neler yazılabilir diye baktığımda karşıma bir çok başlık geldi:
- Eserin teması ve sunuluş şekli… Önyargılardan uzak durulmasının önemi, dedikodu gibi hastalıklardan kaçınmanın zorunluluğu, düşünme ve konuşmanın iletişimde kişilere kazandıracakları bu kitabın ana temasını oluşturuyor. Çok şükür böylesine ağır bir tema kolaya kaçılarak didaktik anlatımla aktarılmamış, gerçekçi ve merak unsurları taşıyan bir kurgunun içerisinde sunulmuş okuyucuya.
- Dil… Dil yalın ve anlaşılır. Hem de hemen her yaşın anlayabileceği bir dil kullanılmış. Ama bence en önemli kısım diyaloglardaki ve seslenme kelimelerinde genel anlatım dilinin “çeviri türkçesi”nden uzak oluşuydu. “Çocuk edebiyatı dili kötü çeviri türkçesidir” anlayışının yanlışlığına iyi bir örnek Kırmızı Şemsiye.
- İki yazar ve iki çizerin birlikteliği, ortak çalışmaları, belki de okuyucu çocuklar başta olmak üzere her alanda üreten insanlara model olacak gibidir. Bu özelliği kitabı okunmasa bile birlikteliğin başarısı noktasında önemli kılıyor. Okunduğundaysa farklı disiplinlerin uyumu ayakta alkışlanacak türden.
- Veee çizgi roman… Koca bir ülkede, yani bizim ülkemizde çocuklara çizgi roman yasaklanırken anne babaları tarafından Uçanbalık Yayınları SELEN çizgi roman serisinden sonra Kırmızı Şemsiye eserinde yine çizgi romanı kullanmış uzun uzun. Bir sanat dalının önemini kavramış olan yayınevinin çocukları çizgi romandan mahrum bıraktırmamaya kararlı olduğu görülüyor.
Kırmızı Şemsiye’nin çizgi roman bölümlerine dair birkaç not düşecek olursak...:
Aytül Akal
Mavisel Yener
Ayla Kantar
Saadet Ceylan
Uçanbalık Yayınları, 2007 http://www.ucanbalik.com.tr/
Ve bir gün bir Adam elindeki Kırmızı Şemsiye’yle sokağa çıkar. Olay bu ya, mahalleli başlar Şemsiye’yle Adam hakkında yorumlar yapmaya. Daha doğrusu dedikodu yapmaya. Türlü iddialar atılır ortaya Adamın Kırmızı Şemsiye’si ile ilgili ama hepsi yanlıştır. Her şey mahallede kalsa iyi. Adam Kırmızı Şemsiyesi’yle nereye gitse birileri ya onun hakkında ya Şemsiyesi hakkında ya da ağzından çıkan ama tamamlanmamış cümleleri dinlemeden arkasından konuşuyor bu kitapta. Tüm bunlar yaşanırken bir yerlerde Sihirbaz Kırmızı kaybettiği Kırmızı Şemsiye’sini aramaktadır. Neler olacak dersiniz? Nedir Şemsiye’nin sırrı? Adam kim, Şemsiye kimin?
Bütün bu soruların yanıtı bu cesaretle, deneyimle, başarıyla hazırlanmış kitapta!
Ama sadece yukarıda sıralanan bazı soruların yanıtları değil, öykü, şiir, resim ve çizgi roman da bu kitapta. Kırmızı Şemsiye, dört sanatçının geniş vizyonlarının ortak ürünü. İşin güzeli bu kitapta okuyucuyu farklı sanatların en başarılı örnekleri bekliyor, estetik inceliğe ulaşmada dört ayrı kapı tek bir çatı altında toplanıyor!
Bu eserle ilgili neler yazılabilir diye baktığımda karşıma bir çok başlık geldi:
- Eserin teması ve sunuluş şekli… Önyargılardan uzak durulmasının önemi, dedikodu gibi hastalıklardan kaçınmanın zorunluluğu, düşünme ve konuşmanın iletişimde kişilere kazandıracakları bu kitabın ana temasını oluşturuyor. Çok şükür böylesine ağır bir tema kolaya kaçılarak didaktik anlatımla aktarılmamış, gerçekçi ve merak unsurları taşıyan bir kurgunun içerisinde sunulmuş okuyucuya.
- Dil… Dil yalın ve anlaşılır. Hem de hemen her yaşın anlayabileceği bir dil kullanılmış. Ama bence en önemli kısım diyaloglardaki ve seslenme kelimelerinde genel anlatım dilinin “çeviri türkçesi”nden uzak oluşuydu. “Çocuk edebiyatı dili kötü çeviri türkçesidir” anlayışının yanlışlığına iyi bir örnek Kırmızı Şemsiye.
- İki yazar ve iki çizerin birlikteliği, ortak çalışmaları, belki de okuyucu çocuklar başta olmak üzere her alanda üreten insanlara model olacak gibidir. Bu özelliği kitabı okunmasa bile birlikteliğin başarısı noktasında önemli kılıyor. Okunduğundaysa farklı disiplinlerin uyumu ayakta alkışlanacak türden.
- Veee çizgi roman… Koca bir ülkede, yani bizim ülkemizde çocuklara çizgi roman yasaklanırken anne babaları tarafından Uçanbalık Yayınları SELEN çizgi roman serisinden sonra Kırmızı Şemsiye eserinde yine çizgi romanı kullanmış uzun uzun. Bir sanat dalının önemini kavramış olan yayınevinin çocukları çizgi romandan mahrum bıraktırmamaya kararlı olduğu görülüyor.
Kırmızı Şemsiye’nin çizgi roman bölümlerine dair birkaç not düşecek olursak...:
Öneri yaş: 7 ve üzeri her yaş.
Öykünün kapsamı ve hedefi: Tema ve dil göz önüne alındığında gizemli ve keyifli bir
yolculuğun okuyucuyu tamamen sarmaladığı görülüyor.
Çizimsel Özellikler: Temiz, karışık olmayan, anlaşılır çizgiler.
Mekanlar: Gerçekçi ve zihni yormayan mekanlar.
Dil: İyi kurulu, güzel, akıcı cümleler. Özellikle günlük hayata yakın ve doğal bir Türkçe.
İçerik: Konu macera içeriyor ve okuyanı zihnen rahatlatıyor (katharsis).
Bilgi – Mesaj: Yetişkin ve çocuğa inandırıcı gelen inandırıcı karakterizasyon. Mesajlar
mantıklı ve yapıcı.
Espri Anlayışı: Seviyesizleşmeyen mizah yüklü.
Ve kitabın bir anlamda ikinci bölümü olan ve yine çizgi roman olan bölümüne dair bir şey yazacak olursam…
Bölüm adı: Cumartesi Yaramazlıkları…
Kırmızı Şemsiye eserinin fikrinin nasıl ortaya atıldığı, fikrin nasıl geliştiği ve çalışmalar sürerken neler yaşandığı 3 sayfalık bir çizgi roman olarak anlatılıyor bu bölümde. Bu eserde emeği geçen sanatçıların çizgi portrelerini görmek isteyenler önce kitabın arka sayfalarına baksınlar derim ben. Bu şekilde kitabı sayfa sayfa okurken sanatçıların eğlencesini ve yaratım sürecinde her sayfaya doğru enerjiyi yaşayarak nasıl aktardıklarını görme şansı olur her yaştan okuyucunun.
Ümit Kireççi
Daha önce Cumhuriyet Kitap eki " Sihirli Değnek" Sayfasında Yayınlanmıştır
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder