***
Çizgi roman, eskisi kadar olmasa da, yine de burun kıvrılan, salt eğlence amaçlı görülen bir sanat türü
NİHAL ENGİN VRANA
Çizgi roman, eskisi kadar olmasa da, yine de burun kıvrılan, salt eğlence amaçlı görülen bir sanat türü. Fakat, yakın geçmişte yapılan politik temalı çizgi romanlara bakılırsa, çizgi romanın tarihi olayları geniş bir perspektifle anlatmada ne kadar kuvvetli bir araç olduğunu rahatlıkla görebiliriz. Bosna’daki vahşeti, birebir gözlemleriyle ete kemiğe büründüren Joe Sacco’nun Güvenli Bölge: Gorazde’si, ya da İkinci Dünya Savaşı esnasındaki Yahudi soykırımını ve yaşananların kurtulanlar üzerindeki etkisini en iyi şekilde anlatan Art Spiegelman’ın Maus’u ve Jason Lutes’un Nazilerin yükselişine gerekli altyapıyı sağlayan Birinci Dünya Savaşı sonrası Almanya’sını tüm yüzleriyle Berlin’deki yaşam üzerinden sergilediği Berlin bunlara sadece birkaç örnek. Hızlanan iletişim teknolojileri, geçmişe bakışların yanı sıra, günü an be an yakalamaya çalışan projelerin de gelişmesini mümkün kılıyor.
#dirençizgiroman, 2013 Mayıs ayında İstanbul Gezi Parkı’nda başlayan ve daha sonra dalga dalga tüm ülkeye yayılan özgürlük, kendini ifade edebilme, farklılıkların bir aradalığı ve çevrenin korunmasını merkeze alan direnişin değişik bakış açılarından anlatılmasını amaçlayan bir proje. Farklı türleri ve çizgileri bir araya getiren kısa öykü formatıyla çizgi roman okuma alışkanlığı olmayanlar için de iyi bir başlangıç noktası teşkil ediyor.
#dirençizgiroman projesi, Gezi Direnişi devam etmekteyken, direnişe bir yandan tanıklık etmek bir yandan da direnenlerin farklı seslerini temsil etmek için yola çıkmış bir çalışma. İçerik olarak çizgi kısa öyküler, çizimler ve hikâyelerden oluşan antoloji, her aşamasında Gezi’nin bizlere sunduğu yardımlaşma ve dayanışma ruhuyla ilerlemiş bir proje. Can Yalçınkaya’nın editörlüğünü üstlendiği antoloji, şu anda tamamlanma aşamasında ve bağımsız olarak bir İngilizce versiyonun basılması için Kickstarter sitesinde bir kampanya sürdürüyor:
https://www.kickstarter.com/projects/macabresque/resistcomics-a-comics-anthology
Antolojinin eş zamanlı olarak Türkiye’de bir yayınevi vasıtasıyla yayınlanması da planlanıyor. Gezi’den esinlenen birçok proje gibi #dirençizgiroman da Gezi günlerinin yarattığı yaratıcı ve özgür ortamı yaşatmayı ve o günlerde ödenen bedelleri unutturmamayı amaçlıyor.
Editör : Deniz Sarı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder