16 Eylül 2013 Pazartesi

Ayhan Hayrula İle Deli Gücük, Amerika Çizerliğini Konuştuk

Ayhan Hayrula genç ve son derece yetenekli bir çizgi roman çizeri. Yetenekli ancak en önemli özelliği yeteneği oranında inatçı ve azimli oluşu. Çizgi roman çizeri olmak için gerçekleştirdiği çalışmaları, taslakları halen deviantarttaki adresiyle bloğunda görülebilir. Sonra çaldığı kapılar… Özetlemek gerekirse Ayhan Hayrula kesinlikle her çizgi roman okurunun yakından tanıması gereken bir sanatçıdır. Sohbet ettik onunla. Buyurun kısa sohbetimize siz de katılın.     

Kireççi - Ayhan merhaba, en son Amerika için çizdiğin "Swordsmith Assassin" döneminde bir röportaj yapmıştık seninle. Eee, neler değişti hayatında? Hala Bulgaristan’da mısın?

Ayhan - Merhaba. "Swordsmith Assassin" ilk grafik romanım'dı, böyle bir projeden yer aldığım için gerçekten çok mutluyum. Romanı tamamladıktan sonra çeşitli projeler üzerinde yer aldım ve çalıştım. Şu anda iki proje üzerinde çalışıyorum. Evet, hala Eğridere, Bulgaristan'da yaşıyorum.

Kireççi - Amerika’da galiba "Swordsmith Assassin"in dışında da çalışmalar yaptın. Onlar nelerdi, merak edecek arkadaşlara anlatmak ister misin?

Ayhan - "Swordsmith Assassinden"den sonra Digital Webbing tarafından yayımlanan bilim kurgu ve korku temalı olan "Roswell, Population 37" isimli kısa öyküyü çizdim. Yakında Zenescope Entertainment tarafından yayımlanan korku temalı "Grimm Fairy Tales Myths & Legends #21”de yer aldım. Bir de yine BOOM! Studios için bir one-shot hazırlamıştım.

Kireççi - Bu çalışmalar sana yurt dışında farklı kapılar açtı mı?

Ayhan - Bütün bu çalışmalarda yer almak gerçekten çok güzel bir duygu. Yaptığın işi Okuyucularla buluşturmasını sağlıyor, onun dışında çizgi roman camiasından olan
editörlerle, yazarlarla ve ressamlarla iletişimini sağlıyor. Bir de ilerde San Diego Comic-Con'a katılmayı çok istiyorum. Bakalım.

Kireççi - Şimdilerde İletişim Yayınlarından çıkacak senaryosu Levent Cantek imzalı bir eseri sonlandırmışsın sanırım. Hayırlı olsun. Onun hakkında bilgi vermek ister misin?

Ayhan - Teşekkür ederim! Çizdiğim öykünün ismi "Cinli Recai", senaryosu gerçekten çok güzel ve üzerinde büyük bir keyifle çalıştım. Grafik albümün ismi "Dumankara, Hayat Bir Yangındı" tüm senaryolar Levent Cantek'e aittir ve Mart ayında İletişim Yayınlarından çıkıyor.

Kireççi - İş nasıl geldi teklif, yayınevi tatmin edici maddi bir öneride bulundu mu? Öyküsü nedir?


Ayhan - Levent Cantek bir grafik albüm hazırlık aşamasında olduğunu Facebook sayfasında duyurmuştu. İletişime geçtikten sonra kısa öykünün üzerinde çalışmaya başladım. öykü 1950'li yılların Ankara’sında geçiyor. Her şeyden çok memnunum.
Kireççi - Bizde genelde çizerler kendileri yazar, kendileri çizer, kendileri balonlar kendileri… Her şeyi kendileri yapar. Sen Amerikadan profesyonel bir yazarla da çalıştın, şimdi bir Türk senaristle çalışma şansı yakaladın. Bir yazarla çalışmanın kolaylığı veya zorluğu nedir?

Ayhan - Her çalışma farklı oluyor. Genelde editörlerle çalışıyorum. Sayfaları onlara gönderiyorum. "Roswell, Population 37"'yi çizerken direk yazarla çalıştım.
Şimdiki projelerde de direk yazarlarla çalışıyorum. Her iki tarzda da çalışma aşaması aynısıdır. Bir zorlukla karşılaşmadım. Verilen süreler içinde sayfaları hazırlamaya ve teslim etmeye çok özen gösteriyorum. "Cinli Recai"de çizerken direk Levent Cantek'le çalıştım.

Kireççi - Levent Cantek’le çalışmak nasıl bir duygu? Süreç nasıl işledi? 

Ayhan - Levent Cantek'le çalışmak gerçekten çok güzel. Senaryoyu okuduktan sonra ilk çizimleri çizmeye başladım. O yılların mekanları ve görselliği yaratmam için Levent Cantek bana her türlü yararlı malzemeleri sağladı ve çok yardım etti. Sayfaların üzerinde büyük bir titizlikle çalıştık.

Kireççi - Peki Ayhan neler okuyorsun, nelerden besleniyorsun? Hangi çizgi romanları takip ediyorsun? Bunları seçmende öykü mü çekici geliyor sana çizimler mi? Neleri önerirsin okurlara?

Ayhan - Güzel olan her şeyi okuyorum. Çizgi romanın öyküsü güzelse çizgi roman da güzel oluyor. Öyküye ve çizildiği resimlere de önem veriyorum. Bu ikisi birbirine bağlıdır Ed Brubaker ve Sean Phillips'in şu an yayınlanan "Fatale" isimli çizgi romanını tavsiye edebilirim.

Kireççi - Kendine örnek aldığın çizerler var mıdır? Kimler bu ustalar?

Ayhan - Evet var. Jason Shawn Alexander, Michael Gaydos, Michael Lark, Mike Mignola, Tim Bradstreet, Sean Phillips ve Jae Lee. Bu ustaların güzel çalışmalarını takip ediyorum. Çizgi roman ve sinema birbirine bağlı olduğu için bir de yönetmenlere çok önem veriyorum, onların çalışmaları da benim için çok önemli.
Beğendiğim yönetmenlerin bazıları Ridley Scott, John Carpenter, David Fincher ve David Lynnch.

Kireççi - Bir çizer olarak içinde yer almak istediğin ekol, tür, yayınevi var mı? Hangi ülkenin hangi yayınevinden eserlerinin basılmasını isterdin?

Ayhan - Şimdiye kadar beğendiğim ve istediğim tarzda olan öyküler üzerinde çalışma şansı buldum. Bu gerçekten çok güzel bir şey. Benim için öykü çok önemlidir. Her yayın evi olabilir yeter ki öykü güzel olsun.

Kireççi - Tebrik ederim yeni projeni Ayhan. Dilerim hak ettiğin tüm güzel öykülere kavuşur çizgini arzu ettiğin gibi konuşturursun.

Ayhan Hayrula afişini kendisinin çizdiği ve bugün sona eren 9. Kosova Karikatür Şenliği konuğu idi. Kendisine başarılar diliyorum.

Ümit Kireççi

Hiç yorum yok:

Linkler

Related Posts with Thumbnails