16 Ağustos 2012 Perşembe

Gianluca Piredda – Ümit Kireççi Röportajı

Gianluca Piredda, İtalya’da yaşayan bir gazeteci ve çizgi roman aşığı. Bu aşkı o derece ağır basmış ki ne yapmış etmiş Amerikalara uzanmış ve çizgi roman senaristliğine başlamış. 
1976 doğumlu senarist şimdilerde 1942 yılında ortaya çıkmış bir kahramanın, “Airboy”un senaristliğini üstlenmiş bulunuyor.  İkinci Dünya Savaşı sırasında Hillman Periodicals tarafından yayımlanan Fighter Comics’de ilk kez ortaya çıkan kahramanın yaratıcıları Charles BiroDick Wood ve Al Camy. Farklı yayınevlerince yayımlanmış olan Airboy şu sıralar Piredda’nın yazarlığı ve Chuck Dixon çizerliğiyle okurlara yeni maceralar sunuyor.

İşte Gianluca Piredda’yla gerçekleştirdiğimiz kısa röportaj:

Ümit – Gianluca merhaba, kendinizi tanıtabilir misiniz?

Gianluca - Tek söyleyebileceğim, dünyadaki en güzel işi yapan şanslı bir adam olduğumdur. 35 yaşındayım ve 1991’den beri yayıncılık alanındayım. 15 yaşındayken başlamıştım. O zamandan beri her şeyi yaptım: gazetecilik, yazarlık, ÇR yazarlığı, TV için çalıştım (İtalyan televizyonu) ve bazı hikâyelerim sinema ile TV için seçildi. Farklı Amerikan yayıncılar için çalıştım. Antarctic Yayıcılıktan İmage Comics’e kadar ve harika insanlar buldum!
Ayrıca memleketim Sardunya da yaşamaya devam ederken (güneşli bir İtalyan adası), yapmayı sevdiğim şeyi yaptığım için de şanslıyım.

Ümit – Hangi ÇR’ları veya kahramanları seversiniz? Hangi türleri?

Gianluca - Amerikan eleştirmenler beni 21. Yüzyılın geriliminin yaratıcısı olarak adlandırdılar. En sevdiğim edebiyat türü gerilimdir. Hitchcock filmlerini seyrederek büyüdüm ama komedi ve fantezi yazmaya başladım. Onları da severim. Günün sonunda diğer hepsinden çok komedi seyretmeyi tercih ederim. Bilirsiniz Dünya fazlasıyla üzücü içerik sunuyor (haberleri seyredin!) ve ben beni gülümsetecek bir şey seyretmeyi tercih ediyorum ama yazar olarak geren şeyler yazmayı yeğliyorum. Hem İtalyan hem Amerikan karakterleri severim. Editoriale Corno tarafından yayınlanan ÇR’leri okuyarak büyüdüm. Alan Ford tarzı karakterler yayınlarlardı ve İtalya’da Marvel’i sunan ilk yayıncılar.
Favori İtalyan karakterlerim Mr. No ve Zagor’dur ve “La storia del west” gibi seriler ile Ken Parker. Dago’dan da hoşlanırım.
Favori Amerikan karakterlerim ise Batman ve Spiderman’dir. Ancak diğer pek çok karakter ile Altın Çağ karakterlerini de severim. Eski usul ÇR seviyorum!

 Ümit – İtalyan birisi Amerika’da ÇR senaryoları yazıyor, bu nasıl oldu? Bunun için ne yaptınız? Amerika’da ÇR için yazabilmek için bir yazar ne yapmalı?

Gianluca - Pekala, uzun yıllardır profesyonel bir yazarım. Amerikan piyasası için 2000’de çalışmaya başladım, 12 yıl önce. İlk Amerikan grafik eserimin adı “Winds of Winter” (Kış Rüzgarları) idi. Antarctic Press beğenmiş ve yayınlamak istemişti. Benim için bir şanstı; iki basım hazırladım, standart ve kitap için yazdığım CD dahil (soundtrack). Kitap basıldı ve birkaç ülkede yayınlandı. Kitabın, Bryan Talbot sayesinde harika bir kapağı ve Brian Holguin (Spawn) tarafından yazılmış tanıtımı vardı.
ABD’de yayıncılık aynı Dünya’nın geri kalanında olduğu gibi; bir projeye ihtiyacınız var, yazar ve sunarsınız. Yayıncıların, eleştirmen ve okurların yazdıklarımı beğenmeleri benim için büyük şanstı.

Ümit – Neden yazıyorsunuz? Çizemediğiniz ve ÇR sevdiğinizden bu sektörde bir şey yapmak istediğiniz için mi yoksa sadece ÇR için yazmayı sevdiğinizden mi?

Gianluca - Ben bir öykü anlatıcısıyım (Storyteller). Hikâye anlatmayla ilgili her şeyi severim. Aslında aynı zamanda gazeteciyim. İtalya’da eğlence magazinleri yönetiyorum ve hem ÇR, hem de kitap yazıyorum. Neden ÇR? İnanıyorum ki her hikâyenin kendine özgü ortamı olmalıdır ve ÇR severek büyüdüğümden, hikâyelerim, ne bileyim roman veya filmde ziyade çizgi roman formatına daha uygun. Sadece uygun ortam meselesi. ÇR seviyorum ve ÇR yazmak çok eğlenceli! Sanki Rock grubunda çalmak gibi. Bir solist, bir gitarist ve davulcumuz var. Yazıyor, çiziyor ve boyuyoruz. Takım işi. Tek başına kitap yazmaktan çok daha eğlenceli.
Ümit – Hangi ÇR’leri yazdınız?

Gianluca - Dünyanın her yerinde yayınlanmış (Türkiye dahil) sayısız hikaye ve pek çok dizi yazdım. Sadece birkaçını anacağım. Kış Rüzgarları, uluslar arası sahneye çıkışım, Areala: Adalet Yok Ben Dunn karakterinin mezhebi üzerine bir mini dizi 2001’de Antarctic Yayıncılık tarafından yayınlandı, Serbest Düşüş 2005’te yazdığım bir gerilim. Harika bir ekibim var, Jay Anacleto, Brian Haberlin, Eric J, Dave Bryant, Jimmy Palmiotti gibi isimiler. Spektral adlı “kara” bir karakterin yaratıcısıyım (aslında 200’den fazla karakterin bulunduğu Dave Ryan’ın “Bağımsızların Savaşı” adlı maxi dizisinde kullanıldı, dizide ayrıca Mike Allredin “Madman”i, Joe Martino’nun “Shadowflame”i, Jim Valentino’dan “Shadowhawk”, Shannon Wheller’den “too much coffee man”, Bill Tucci’den “Shi” ve daha nicesi var). Şu anda da Chuck Dixon ve Ben Dunn ile beraber Airboy üzerine çalışıyorum.

Ümit – Takım arkadaşlarınız, kimdir onlar? Chuck Dixon ve Ben Dunn onlarla çalışmak nasıl bir duygu?

Gianluca - Ben Dunn dostumdur ve ABD’de bana ilk inanan olmuştur. Antarctic Yayıncılığın yayıncısıydı ve Kış Rüzgarlarını kendi markası için istedi. Ayrıca Areala’yı yazmamı da istedi.
Ben Japon kökenli ve mangamerican tarzının yaratıcısıdır, manga teknikleri ile Amerikan stilini harmanlayan bir tarz. Areala ve Ninja Lisesi’ni yaratmıştır ve Marvel ile İmage gibi yayıncılar için çalışmıştır. Büyüleyici bir inasan!
Cuck Dixon tanıtıma ihtiyaç duymaz. O her şeyi yapmıştır! Batman, Airboy, punisher, Marvel Knights, Phantom, Transformers, GI Joe yazdı. Ayrıca yaklaşan Batman filminde de göreceğiniz ezeli düşman Bane karakterini de yarattı! Büyük bir isim, büyük bir insan; gerçek bir dost ve onunla beraber Airboy yazmak bir onur.

Ümit – Hedefiniz nedir? Sonsuza dek senaryo yazarı mı olacaksınız? Veya hangi ÇR’yi yazmak istersiniz?

Gianluca - Her şey gelecekte ÇR olup olmamasına bağlı (gülüşler). Her neyse, Aynı zamanda gazeteciyim ve hem magazinler hem de TV için ÇR ve kitaplar yazmaya devam edeceğim. Daha önce de dediğim gibi, ben bir öykü anlatıcısıyım, yani öyküler anlatacağım. Format ne olursa olsun hedefim öykü anlatmak.


Ümit – Gazetecisiniz. Gazetecilik deneyimlerinizi senaryo yazarken veya hikaye oluştururken de kullandınız mı?

Gianluca - Hmmm, hayır. Gazetecilik haberlerinden ÇR yazmam. Ancak doğal olarak gazeteci olmak beni etkiliyor. Anlayacağınız çok ayrıntıcıyımdır. Bir karakteri anlatırken duygularını ve hislerini de belirtirim. Gerçek hikayeler anlatmasam da gerçekmiş gibi anlatırım.

Ümit – Türk ÇR’ı, hakkında bir şey biliyor musunuz? Yayıncı veya çizerlerimizi tanıyor musunuz?

Gianluca - Oh, evet. İtalyan ÇR’lerinden tanıyorum sizleri Mark (Kaptan Swing) ve Bonellis gibi! Pek çok İtalyan ÇR’sinin Türk basımlarını da biliyorum. Ayrıca Swing ve Zagor filmlerini de gördüm (aktörlerin ne dediğini anlayamamam çok kötü oldu!) İyi yeteneklerin olduğu dergilerim de var ve sizin karakterlerinizden Tarkan’ı da biliyorum, bende bir kitabı bile var.

Ümit – Tüm Dünyada ÇR okurları azalıyor deniliyor. Bu tez hakkında sizin kanınız nedir?

Gianluca - ÇR pahalı bir şeydir, bunu inkar edemeyiz. ÇR yapabilmek için yazara, çizere, (kendiniz yapmıyorsanız) bazen mürekkepleyene ve boyayana para ödemeniz gerekir. Sonra baskı için yayınlamanız ve dağıtımcıya da yüzde vermeniz gerekir. Bunlar kapak fiyatını arttırır (çoğu yayıncı da reklamlardan gelir elde etmez). İnsanlar halen ÇR seviyor ama Dünya çapında ekonomik kriz yüzünden her şeye güçleri yetmiyor (20–30 yıl önce olduğu gibi). Alacaklarını seçmek zorundalar.
Yani evet, ÇR piyasası krizde ama ÇR ortamı değil. ÇR’ler tıpkı müzik ve filmler gibi krizde; herkes müzik dinler ve film seyreder ama herkes CD veya DVD almaz.

Ümit – Ve son sözleriniz… Ne isterseniz!

Gianluca - Sadece ilginize ve Türk okuyucularının ülkeme ve ÇR’lerimize gösterdikleri sevgiye teşekkür ederim. Airboy’u Türkiye’de de görmek büyük zevk olurdu. Umarım okuyucularınız da sever. Tekrar teşekkürler!

Ümit - Teşekkür ederim

Gianluca - BEN TEŞEKKÜR EDERİM!


Ümit Kireççi
Çeviri Desteği: Ömer Kalaycı

Hiç yorum yok:

Linkler

Related Posts with Thumbnails