15 Mayıs 2012 Salı

ÇROP Festivalde 2 - "Bülent Arabacıoğlu ve Çizgi romanımızdaki Yeri" Paneli


Çizgi Roman sanatı adına projeler geliştiren ve uygulayan Çizgi Roman Okurları Platformu (ÇROP) olarak bizler 2. İstanbulles,İstanbul Uluslarası Çizgi Roman Festivali’nde üç etkinlikle yer alarak Türkiye ile Dünya çizgi romanı arasında köprü kurma arzusundayız:

Konuşmacılar:

- Bülent ARABACIOĞLU (Klasikleşmiş Mizah Çizgi Romanı Sanatçısı)
- M. K. Parker (Amerika ve Türkiye’de çizen ödüllü sanatçımız)
- Tayyar Özkan (Caveman Yartıcısı, Amerika'da da çizen sanatçımız) 
- Ümit Kireççi (Araştırmacı, Yazar)


2. Panel - “Türkiye'de Çizgi Roman Çevirisi”

Düzenleyen: Çizgi Roman Okurları Platformu (ÇROP)
Tarih: 27 Mayıs, Pazar
Saat: 14.00
Yer: Notre Dame de Sion Fransız Lisesi
Cumhuriyet Cad. 127 Harbiye 34373 İstanbul 

Türk Çizgi Roman Sanatının yetiştirdiği büyük ustalarımız kimi zaman ülkemiz içinde hak ettikleri değeri göremiyor, öyle oluyor ki becerileri ve sanatları yurt dışına taşınamıyor. Bülent Arabacıoğlu gibi onlarca çizere ilham vermiş, yüzbinlerce okura çizgi roman okuma alışkanlığı aşılamış bir ustanın sanatını konuşmak ona olan borcumuzun yarısıdır.

BÜLENT ARABACIOĞLU

Yıl 1950     Eskişehir, şu an yerinde bir apartman olan, bir buçuk katlı şirin bir evde doğmuşum.

Yıl 1968     İlk,orta ve sanat okulunu bitirdikten sonra,yüksek okul okuma aşkıyla İstanbul’a geldim.

Yıl 1972     Harita Mühendisi diplomamı cebime koyup,asıl aşkımın karikatür çizmek olduğunu  kavrayarak,
                   yurtdışına karikatür,çizgi roman üreten bir ajansta,asgari ücretle çalışmaya başladım...

Yıl 1973     3 yaşında amblemini çizdiğim Hürriyet gazetesine girdim. Bu dönemde,aynı yayın kuruluşu bünyesinde
                   kurulan Çarşaf mizah dergisinin ilk karikatüristleri arasına katıldım.

Yıl 1974     Ortaokul döneminde gözüme kestirip,örümcek sabrıyla etrafına ağlarımı ördüğüm Türkan Bolkol’u
                   Eskişehir nikah memurunun yardımlarıyla Türkan Arabacıoğlu’na dönüştürttüm...

Yıl 1975     Gazete,dergi, evlilik, kısa dönem askerlik koşuşturmaları arasında küt diye “Tipitip” adında bir çizgi
                   tip doğurdum.

Yıl 1977     Benim çizgi doğumumu kıskanan eşim de bir erkek çocuk doğurdu. Kerata doğar doğmaz çok
                   hareketliydi. Bu kez kıskanma sırası bendeydi. Tipitip’in  durağan karikatürlerini hareketlendirmek
                   için, bir arkadaşımla birlikte ortak bir çizgi film yapım şirketi kurduk...

Yıl 1980     3 yılık dönemde bir Türkiye rekoru olan 52 adet çizgi film ürettik, televizyon ve sinemalarda
                  yayınlattık. Ancak; sanat aşkı-ticaret kurnazlığı ilişkisini akıllıca dengeleyemediğimiz için şirketi kapatıp
                 Gırgır mizah dergisine iltica ettim. Füze burunlu, bodur, göbekli Tipitip’i büyütürken,bu kez,daha
                 normal insan formunda bir erkek çocuk daha doğurdum. Adını da “En Kahraman Rıdvan” koydum...

Yıl 1989     25 arkadaşla birlikte Hıbır mizah dergisini çıkartmaya başladık.

Yıl 1992      Basında ufak ufak başlayan erozyonun, deformasyona, giderek de mutasyona dönüştüğünü
                   hissettiğimde, yıllarca Tipitip’i kendilerine çizdiğim Kent Gıda şirketinin Ambalaj ve Grafik bölümünün    
                   müdürü oldum.

Yıl 1998     Stresten, sigaradan krize giren kalbimi by-pas ameliyatıyla sakinleştirdim...

Yıl 2006     Kent Gıda A.Ş.’nin İngiltere kökenli Cadbury şirketine satılmasından sonra ArtPoint Grafik Tasarım
                   ve Reklam Ajansında Genel Müdür Yardımcısı ve Sanat Danışmanı olarak çalışmaya başladım.

Yıl 2009     Hayatımda yepyeni bir döneme daha girdim; “Dede” oldum...   

Yıl 2010     Ülkemizi teğet geçen ekonomik kriz beni tek geçemedi, işimden oldum...

Yıl 2012      Halen ev-ofis çalışıp yeni ve farklı ne yapabilirimi araştırıyorum.

M.K. Perker

1972 yılında İstanbul'da doğdu. 16 yaşında profesyonel çizerliğe başladı. Gırgır, Fırt, Dıgıl, Avni, Milliyet, Radikal, Yeni Binyıl, Star, Sabah, HaberTürk, Aktüel, Esquire, Cosmopolitan,
The New York Times, The Washington Post, The Wall Street Journal, The Progressive, The New Yorker, Mad, Heavy Metal ve daha birçok yayında illüstrasyon ve çizgi roman çalışmaları yayınlandı ve yayınlanmaya devam ediyor. Türkan Şoray Dudağı (1997 Çınar Yayınları), Masal Mafya (2000- Çınar yayınları), Cairo (2007- Vertigo). Air (4 album 2008-2010 Vertigo), Insomnia Cafe (2010 Dark Horse) ve The Unwritten, sayı 31-35 (2011- Vertigo) isimli çizgi roman albümleri vardır. 2009 yılında dünyanın en prestijli çizgi roman ödülü Eisner Awards'a Air isimli çalışmasıyla en iyi yeni seri dalında aday gösterilmiştir. 

Tayyar Özkan

1962 doğumlu. İlk çizimleri 1976-78 yıllarında yerel gazete ve dergilerde yayınlandı.
1983’de Gazi Üniversitesi-Resim Bölümü Fakültesinden den mezun oldu.
Öğrencilik yılları ve sonrası pek çok çocuk kitabı ve kutlama kartları resimlemeleri yaptı. Daha sonraki yıllarda dönemin mizah dergilerinde ve günlük gazetelerinde çizdi. 1989’da New York’a gitti ve reklam ajanslarına birçok çizimler yaptı. 1993’de bir çizgi öyküsü Wold War 3’de yayınlandı. Aynı yıl CAVEMAN tanınmış uluslararası saygın dergi Heavy Metal’de yayın hayatına başladı. Başta Vertigo/DC Comics olmak üzere birçok yayıneviyle çalıştı. Şu anda hala Maltepe Üniversitesi Animasyon Bölümünde çizgi roman ve desen dersleri vermektedir.

Ümit Kireççi

1972 Almanya’da doğdu. 1983 yılında İskenderun’a, memleketine döndü ve liseyi burada bitirdikten sonra A.Ü. DTCF’de 3 sene Almanca Filolojisinde öğrenip gördükten sonra aynı okulun Tiyatro Bölümünde Dramatik Yazarlık öğrenimi görerek mezun oldu. Daha sonra kitaplaşacak olan “Çizgi Roman Senaryosu” tezini hazırladı. 1992 yılından beri kurduğu tiyatro grubuyla çocuklar için oyunlar sergiliyor, dersler veriyor. Çizgi Roman Okurları Platformu (ÇROP) kurucu-yöneticisi olarak çeşitli dergi, gazete ve sitelerde yazılar yazmakta etkinlikler düzenlemektedir. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sanat Tasarım Bölümünde Öğretim Görevlisidir.

Hiç yorum yok:

Linkler

Related Posts with Thumbnails