22 Haziran 2009 Pazartesi

JBC Yayıncılıkla Star Wars Röportajı

JBC yayıncılığı dikkatli okurlar sinema filmi de çekilen ünlü çizgi roman "30 Days Night"i dilimize kazandıran yayınevi olarak hatırlarlar. İlk sayısından sonra okuyucudan kopan yayınevi şimdi bombalarla geri dönüyor. İşte JBC Yayıncılık'ın sahibi Ertan Ergil'le yaptığımız röportaj yeni projeleri açıklıyor.
Ü - Ertan bey merhaba, sizi biraz tanımak istesek neler söylerdiniz kendiniz hakkında?
E - Ertan Ergil 31 Yaşındayım , İthalat ve İhracat ile uğraşıyorum. Lara isimli 8 aylık bir kızım var.Ankarada yaşıyorum. Mannheim doğumluyum.
Ü - Çizgi romana olan ilginiz, sevdikleriniz, ilk okuduklarınız diye sorsam... Okur olarak Ertan Ergil kimdir?
E - Tabiki bende herkez gibi küçükken Zagor ve Conan okuyarak büyüdüm. Daha sonra ilgi alanım Asterix ve Red Kit'e kaymaya başladı. En cok okuduğum seriler, 30 Days Of Night ve Star Wars, arada Deadpool, Madam Mirage, Green Lantern ve Hulk okuyorum. En sevdiğim çizer her nekadar yanlı bir seçim olcağını düşünsenizde Ben Templesmith, adamın müthiş bir tarzı var, çizdiği her kare başka bir güzellik. Onun dışında Adam Hughes, Micheal Turner ve Ethan Van Sciver fovorilerim arasında.
Ü - Star Wars ekibinde kimler yer aldı?
E - Grafik Romanımızın cevirisi Hakan Buhurcu'ya ait , Bora Öngürer editörlük desteği verdi. Kaan Atsüren ile de grafik konusunda çalıştık.
Ü - Neden Çizgi Roman basıyorsunuz? İnsan merak ediyor yok muydu başka karlı bir iş?
E - Neden Çizgi Roman yayınlamak sorusunu pek cok kez kendimede sordum , açıkcası egomun bunda payı çok buyuk. İşin aslı yurt dışına çıktığımda ne zaman bir çizgi roman veya populer kültür mağzası görsem imrenirdim, benim ülkemde neden yok diye. 3 sene önce Jedbang Collectibles'ı (www.jedbang.com) açtık, hayallerime giden yolda ilk adımı atmış oldum. Jedbang.com'un başarısı beni çizgi roman konusunda dahada cesaretlendirdi. Ama işin aslı ozamana kadar basılmış olan romanların farklı hikayelerini basmak istemedim, cünkü zaten bir sekilde ülkemizde vardı ve devam ettirilebilirlerdi. Ben ülkemize hic girmemis yayınları basmak istedim , cünkü az yada çok onlarında bir hayran kitlesi vardı ve devamlı aynı seylerin etrafta gezmesi hoş olmuyordu. Geçen sene inad edip JBC Yayıncılığı kurdum. Ve hemen akabinde 30 Days Of Night serisine başladık ve çok güzel bir destek gördük. Malesef geçen sene bazı kayıplar yaşadım ve kendimi cizgi romanlara fazla adayamadım , but i am back , much better then ever :)
Ü - Neden Star Wars serisi?
E - Yukarda belirtiğim gibi bence ülkemizdeki en büyük kanayan yaralardan biri Star Wars cizgiromanlarının ülkemizde bulunmayışıydı. Benim gibi bir Star Wars fanı kendine bunu anlatamıyordu :) Dürüst olmak gerekirse Star Wars basmak gerçekten çok zor bir iş. Lisans ücretleri ve basım hakları çok pahalıydı. Diğer cizgiroman başlıklarına göre 3 katına yakın maliyetleri vardı. Pek çok iyi firma sırf bu rakamlardan dolayı bu projeyi rafa kaldırmıştı. Saolsunlar yurt dışında bir kaç bu işlerile içli dışlı olan arkadaşlarım vardı, onları araya soktum, Lucas Film Türkiye yetkilisi Diana Hanım'ın da müthiş desteği ile fiyatları azda olsa aşağıya çekebildik. Tabi Dark Horse müdürü arkadaşım Lance'in de hakkını yememek lazım, elinden gelen tüm desteği verdi.
Ü - Bastığınız çizgi eserlere okurlardan gelen olumlu-olumsuz tepkiler ne oldu şimdiye kadar?
E - Okurların bizi yorumlayabileceği tek bir yayınımız var, o da 30 Days Of Night. Fazla iddialı gozukmek istemem ama konustuğum ve okuduğum çoğu hayran 30 DON için bu zamana kadar Türkiyede çıkmış en kaliteli çizgi roman olduğunu savundular. Bu konuda yorum yapmak haddim değil , tek söyleyebilceğim 30 DON için verilen emekler kelimeler ile tarif edilemez. Örnek vermek gerekirse, 30 Don içersinde toplam 14 tane farklı yazı fontu kullanılmıştı ve bu fontlar okuma deneyimini inanılmaz etkiliyordu. O fontların hiçbiri Türkçe'yi desteklemiyordu, ve bizler o fontların her birini tek tek türkçeye çevirdik, kaldı ki diğer en önemli sorun ise bize dosyalar balonları dolu fontlar ile geldi, temizleyin canım dediniz duydum :) Sorun şu ki her balonda farklı şekilde ve farklı yerleştilmiş kan lekeleri vardı , balonu temizlediğimiz vakit o kan lekeleride siliniyordu, her balondaki her kan lekesi tek tek baştan orjinalinin aynısı olarak yapıldı. Ve çıkan sonuç karşısında aldığımız yorumlar herşeye değerdi.
Ü - Çizgi Roman yayıncılığından beklentinizi merak ettim Ertan bey? Büyük mü?
E - Her ne kadar yayıncılık sektöründe dönen para çok yüksek gibi gözükse de , çizgi roman dalında bu işler çok farklı. Aslında tam bir gönül işi, batarsanız yaptım pişman değilim dersiniz , çıkarsanız mutlu olursunuz. Karşılık elbette bekliyor insan, ama benim ki maddiyattan cok manevi bir bekleyiş, yaptığımız işin karşılığını satış raporları gösteriyor, satış ne kadar yüksek ise ben bu işi o kadar doğru yapmışım diyorsunuz ve bu kendim adıma konuşayım her ne kadar maddiyat daha çok yeni roman çıkarmanıza imkan tanısa da bana çok daha büyük bir haz veriyor. 30 Days Of Night ilk romandımdı ve karşılığını fazlası ile aldım, raflarda gördüğüm gün içinizden 'ben bastırdım bunu' deyip pis pis sırıtmanın zevki hiç bir şeyde yok , en azından ben öyle düşünüyorum :)
Ü - Çizgi roman nedir de okunmalıdır sizce?
E - Çizgi roman okumak bir hayat stilidir ve bence günümüzde kültür seviyemizin yükselmesi için en çok desteklenmesi gereken konudur. Unutmayın söz uçar yazı kalır. Bununla birlikte çizgi roman candır, hayal gücünüzü güçlendirir, kültürünüz artar ama en güzeli çizgi roman severler ile yaptığınız hoş paylaşımlardır
Ü - Çizgi roman sanatının geleceği için ne umuyorsunuz?
E - Dilerim ki ülkemizde bir gün her çizgi roman dünya ile aynı anda raflardaki yerini alır.
Ü - Ülkemiz yayıncılığı hakkındaki düşüncelerinizi alsak...
E - Bence türkiyedeki bütün yayıncılar desteklenmeli. Ne olursa olsun elimizden geleni yapıp her birine şans verilmesini sağlamalıyız. Forumlarda çok okuyorum , "A" isimli yayınevi şu romanı çıkarmış çok kalitesiz, aynı şeyi basmış, kapak yanlış veya fiyat pahalı. Bu yorumlar yalan demiyorum, ama malesef elimizdeki bu ve elimizdekini desteklemezsek onu da kaybederiz. Belki bu satırları okuyunca okurlar hiç basmasınlar daha iyi diyecekler ama lütfen şunu da düşünün okurlar elvele verirse istedikleri her yayınevini istedikleri seviyeye yükseltebilirler. Siz elinizden geleni yapın eğer sonuç değişmiyorsa o zaman en güzel tepkiyi ürünlerini almayarak verirsiniz.
Ü - Ve Star Wars... Nedir raflarda yer alacak olan yayının detayları?
E - Öncelikle daha once belirtiğimiz gibi Jbc Yayıncılık olarak Star Wars romanları tam gaz devam edecek, arada sadece ülkemize özel bir Darth Vader cildi yayınlayacağız, herhalde aralarında beni en çok heycanlandıran yayın bu. Üzerinde çalıstığımız başka bir yayın serisi var şu an, müjdeyi vermek isterdim fakat önce anlaşmaya varmamız gerekiyor, bir daha ki sefere inşallah :)
Ü - Sayın Ertan Ergil size teşekkür ediyor başarılar diliyorum. Umarım Jbc Yayıncılık uzun zaman anılacak işlere imza atar ve yıllar sonra da adı anılan yayınevlerinden olur.
Ümit Kireççi

4 yorum:

Adsız dedi ki...

Super Bir Söyleşi Olmuş , Keyifle Okudum.

mit dedi ki...

Çok güzel bir röportaj olmuş. Ellerinize sağlık. JBC'ye girdiği bu zorlu yolda başarılar dilerim. Çünkü çizgi roman okumak istiyoruuuuuz :)

Ümit Kireççi dedi ki...

Aynennnnnnnnnnnnnnn....

Adsız dedi ki...

Ya şaka mı bu haber ? Sevinçten havalara uçuyorum şuan. Saol Jbc Saol Ertan Master :)

Linkler

Related Posts with Thumbnails