Ümit Kireççi
...
“Hayatınız girdaba kapılırsa o girdaba dönüşürsünüz!”
Kurôzu-cho (Kara Girdap) Kasabası bir gün
tüm kasaba sakinlerini sırayla ele geçiren bir saplantılı sarmal hastalığına
uyanıyor. O sabah, erkek arkadaşı Shuichi Saito’nun babasının bir salyangozun sarmal
şekilli kabuğuna hayranlıkla baktığını gören Kirie Goshima bunun birçok kişiyi ele geçirecek korkutucu bir
takıntının başlangıcı olduğunu bilemezdi. İnsanların dönüşüm geçireceğini ise
aklına hiç getiremezdi. Çıldıracaklarını, delireceklerini, sarmallaşacaklarını…
Böylesi bir çılgınlıktan kaçmak mümkün mü?
Uzumaki, yani sarmal, ilk çağlardan bu
yana kullanılan bir semboldür. İnsanoğlu, tarihteki ilk mağara resimlerinden
günümüze kadar kullanmıştır onu. Sıfır, güneş, istiridye, salyangoz, daire, labirent,
kara delik, kulağımızın içi, hortum, girdap… Gün gelmiş sarmal sonsuz olasılık,
gün gelmiş rahim, gün gelmiş oluşum, varoluş, yenilenme, düalizm, üçleme
anlamları taşımıştır.
Ancak, sarmal, Junji Ito’nun UZUMAKİ’sinde Japon kültüründe olumlu bir
yaşamı sembolize ederken Lovecraftvari bir korku ögesine dönüşmüştür. Sarmal,
UZUMAKİ’de olumlu tüm anlamları geride bırakarak ölüm, yok oluş, dönüşüm, yitip
gitme, hayattan koparılma, vahşet, dehşet ve teslimiyetin sembolü yerine
geçmiştir.
1998-1999 yılları arasında okurla buluşan UZUMAKİ iki bilgisayar oyununa,
bir sinema filmine (2000) uyarlanmış, 2003 yılında Eisner Awards’a ve 2009
yılında Young Adult Library Services Association’ın “Top 10 Graphic Novels for Teens" listesinde yer almıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder