Reha Ülkü uzun yıllardır kaleme aldığı ve medyalararası bir bakış açısıyla incelediği çizgi roman yazılarını ÇROP Blog'da başlayan "Çapraz Medya" başlığında okurlarıyla paylaşıyor.
CONAN ve POLİTİK METAFOR
Önbilgiler
I.
(Buradaki
bilgiler; Conan çizgi romanını yayınlarken, Alfa Yayınları’nın ek olarak
verdiği, 1993 tarihli, ‘Conan’ın Dünyası’ adlı broşürden alınmıştır.)
Conan:
Soyunun en güçlülerinden bile üstün bir beden gücüne ve savaş ustalığına
sahipti. 15 yaşındayken, 1.95 boyunda ve 82 kilo ağırlığındaydı. Çağının bütün
silahlarını ustalıkla kullanmayı öğrendi. 30’u civarında kral oldu.
Yaşlılığında batıdan gelen gizemli bir çağrıya uyarak, tacı oğlu Conn’a bırakıp
ülkesini terketti. Bir daha kendisinden haber alınamadı.
Kraliyet
ailesi: Kraliçe Zenobia, Prens Conn, Prenses Radegund, Prens Taurus.
II.
(Buradaki
bilgiler, Fantasy Encyclopedia’nın ‘Conan’ maddesinin özet çevirisidir.)
Conan
çizgiroman formatında ‘Barbar Conan’ adıyla ilk kez 1970’te, Barry
Windsor-Smith tarafından çizilmiş ve Marvel’in önde gelen yazarı Roy Thomas
tarafından yazılmış olarak çıktı. Yeni öyküler ve (Conan’ın yaratıcısı) Robert
E. Howard uyarlamaları ile devam etti. Sonradan Windsor-Smith’in yerini, John
Buscema ve Ernie Chan aldı.
Diziler,
sonradan ‘Conan’ın Kılıcı’, ‘Kral Conan’, ‘Muhrip Conan’ başlıklarıyla da
sürdürüldü.
GİRİZGAHLAR : 1 - 3
1. GİRİŞ
Conan
çizgiromanı, Türkiye’de 1982 - 1997
tarihleri arasında 725 nüsha olarak yayınlandı. Temel format, 96 sayfalık
normal kitap boyuydu. Renkli diziler de oldu ama çizgiroman genelde
siyahbeyazdı. Ders kitabı boyutunda grafik dizi, 200 sayı civarında yayınlandı.
Maceralar bir nüshada başlayıp bitebildiği gibi, birden çok sayı da sürebildi.
(Ele alınacak öykünün hacmi, (birim başına 20-25 sayfa x 35 bölüm =) 800 sayfa
gibi, kendi çapında bir rekor içeriyor.) Öykü yazarları ve çizerler, birden çok
kişi olageldi. ABD türü çizgiromandaki anlayış yaratıcı işçiliği; yazılama,
karakalemleme, mürekkepleme ve öyküleme olarak bölmüş. Editör de, genel
toplarlayıcı işlevi görmüş.
2. CONAN TİPİ
Conan,
savaşçı bir barbardır. Yemeyi, içmeyi ve sevişmeyi sever. Dini ve felsefeyi
sevmez. Bu açıdan tam bir aksiyon adamıdır ve o nedenle de çokça Yanki
pragmatizmi ve emperyalizmi ile özdeşleştirilir. Ancak Conan, kendine göre
ahlaklıdır. Hırsızlık yapsa bile, bunu aç olduğu için yapar. İhanet gibi
davranışlardan nefret eder.
Conan,
hayali ülke Kimmerya’lıdır. Diğer bir çok ad gibi, bu da mitolojiden alınmıştır.
Tarihte gerçek Kimmeryalılar vardı ve M.Ö. binli yıllarda bugünkü Kuzeydoğu
Anadolu’da yaşayan göçer bir halktılar.
3. CONAN ve SENAN ÖYKÜSÜ
Conan’ın
iri bedenine ve barbar yöntemlerine karşılık, Senan ufak tefek bir savaşçıdır.
Conan gençse, o yaşlıdır; Conan aklını az kullanırsa, o hep kullanır. Conan tek
silaha bağlıysa, o her silahı kullanmayı bilir. İkisinin öyküsü, parçalı ve
versiyonlu olarak yayınlanmıştır. Tam olarak yayınlanmış bir öykü ise
ilginçtir:
Senan,
Conan’a üç çırak yollar. Bunlar, Conan’a hizmet edip, ondan döğüşmenin
sırlarını öğrenmeye çabalarlar. Conan, onları eğitir. Ders biter ve Conan
onları yollar. Aradan bir süre geçince, üçü geri gelirler: Conan’a onurlu bir
ölüm bahşetmek için… Conan onları bir kez daha yener. Birinin gözleri, birinin
bir kolu, birinin bir bacağı yiter. Ardından, Conan ve Senan yeniden buluşur.
Aralarında şöyle bir diyalog geçer:
-
İyi
bir usta olup olmadığını düşünüyorsun… İyi olsaydın, onlar seni öldürürlerdi.
İşte o zaman, ne kuşkun, ne de endişelerin kalırdı. Onların intikam duygusu,
aslında sana olan sevgilerinden doğdu… Nefret ve sevgi, tek yönlü bir bakışla
anlaşılamaz.
-
Ben
bu konuda bir şey bilmiyorum.
-
Öyleyse
onları niye öldürmedin?
-
Onların
bir amaçları vardı. Böylelikle kişiliklerinin zayıf yönleri ortaya çıktı. Şimdi
ise, güçlü yanları ortaya çıkarak, zayıflıklarını iyileştirecektir.
Yorum:
Müslüman-Hristiyan,
Asya-Avrupa, Doğu-Batı, Avrupa-ABD, ABD-SSCB… Güçlü-zayıf, fizik-metafizik,
beyaz-sarı… Kim kimi yenecek? Ondan önce, kim kiminle savaşacak ve kim kimin
düşmanı?
ANA ÖYKÜ
Conan,
bu dizi öyküde birden çok kötü-düşman ile savaşır. Daha önceki şablonlardan
farklı üç yeni durum vardır ortada: 1. İyi-kötü ayrımı muğlaklaşır ve kimi,
iyiler kötü ve kötüler iyi olur. 2. Kötü-düşman sürekli değişir. 3. Öykünün
başı da, sonu da açık uçludur.
Dizi
öykünün bölümlerinin başlıkları:
Ruhların
Kuyusu, Herşeyin Sonu, Cadı Kraliçe, Maddoc Krallığı, Vasiyetname, Kanlı Sabah,
Kılıçlar, Anıt, Yeniden Diriliş, Ölüm Mevsimi, Gizli Soruşturma, Göç, Bekçi,
Kurtarma, Shedu, Zafer, Çağların Kanı, Canavar, Direniş, Nehir, Sislerin
İçindeki Gerçek, Ölüler Lejyonu, Aşeron’un Düşüşü, Thulsa Doom’un Yedi Yaşamı,
Büyücünün Öfkesi, Cin, Necropolis, 3 x Heku : 1. Dünyadaki Kumlar, 2. Toplum,
3. Üçgen, Hayaletler Kenti : El Şah Maddoc, Kara At. (Öyküler, düzensiz
aralıklarla ve birbirini takip etmeden yayınlandı.)
Ana
öykü:
Conan,
arkadaşlarını ve ona aşık olan ergen Tetra’yı (‘4’ anlamına gelen boş
gönderme), büyücü Nostume‘nin elinden kurtarır. Bu sırada Tetra, bir kuyuya
düşerek ölür. Cehennem güçleri, onun bedeni aracılığıyla Conan’ı öldürmeye
çabalarlar ama beceremezler. Conan ve önce Nostume tarafından çok iri bir
yetiye dönüştürülen (sonra ileride yeniden insan durumuna dönüştürülen) Keiv
(arada yanlışlıkla ‘Kiev’ olarak da yazılan 1. metafor), kaçıp deli kral
Maddoc’un kentine sığınırlar. Orayı cehennem zebanisi İmhotep’in (2. metafor)
elinden kurtarmayı denerler ama beceremezler. İmhotep, Conan ile savaşır ve
yenilince onun köleliğini kabul eder.
Conan’ın çevresinde, böyle böyle, giderek tuhaf bir küçük ordu
toparlanmaya başlar. Conan, kendisini öldürtmeye çalışan Maddoc’u öldürünce,
onun gayrımeşru oğlunun annesi Anneka (3. metafor) ve onun babası Shapur,
tahtın varisi oğul öldürülünce, Conan’a katılırlar. Conan, kendisine yardımcı
olarak Simeon (4. metafor) ve
Kaleb’i (5. metafor) de yanına
alır. Ortaya Vrakl (6. metafor) çıkar. Öyküye Conan’ın belalı sevgilisi Red
Sonya (9. metafor) ve bir haberci olan Kobe (10. metafor) girer. Conan’ı
öldürmesi için, onun eski arkadaşı Baht’a doğaüstü güçler verir. Bu sırada
Simeon ölür. Kaleb, bir Tutamon rahibidir ve kızı lanetlenmiştir. Vrakl, kızın
gücünün özelliğini, cehennemin yedinci dibinde tutsak olan Thulsa Doom (7.
metafor), aracılığıyla öğrenir. Aynı zamanda alevler lordu Xuthl (8. metafor)
aracılığıyla, Conan’ın başına lanetli ruh Shedu’yu sarar. Conan tüm bunları
atlattığında, Vrakl tüm güce ulaşmıştır ama Thulsa Doom nedeniyle Conan’ı
öldüremez. Xuthl’un önerisiyle yakışıklı bir erkek bedenine girer ve ona aşık
olan genç kızı Xuthl öldürür. Vrakl’ın bedeninin durduğu mezarlıkta Conan, hem
yakışıklı bedeni, hem de Vrakl’ın çirkin bedenini öldürür ama Xuthl Vrakl’i
yakışıklı bedende yeniden var eder. Thulsa Doom, Shapur’u öldürerek Conan’ı yok
etmeye çabalar ama beceremez. Bu sırada bölgede siyasi kaos çıkar ve savaş
başlar. Kobe, kendisini Batı krallarına köle olarak vermiş olan babası Heku’yu
öldürerek doğu dünyasının tahtına geçer. Bir yanlış anlama nedeniyle de, Anneka
onun karısı olur. Conan, her zamanki gibi, herkesi ve herşeyi bırakıp gider.
Ek:
Öykü burada bitmez. Neredeyse bunun kadar uzun olan devamında, Anneka ve
Kobe’nin çocuğu, Conan’ın önce kölesi ve sonra özel muhafızı olur. Ancak bu
öykü, tümüyle Avrupa edebiyatından apartmadır.
Metaforlar:
1.
Kiev
/ Keiv: Rusya, yani Moskova prensliği, çarlık olmadan önce, Kazan prensliği
daha üstündü ve başkenti bugün de varolan Kiev’di. Keiv’in ayılaştırılması ve
yeniden insanlaştırılması, komünist Rusya’nın hayvan simgesinin ayı olmasıyla
örtüşüyor.
2.
İmhotep:
Bir tip kötü. Ana amacı, yıkım yapmaktır. Borusunu öttürüp ortalığı yıkacak
olan, kıyamet meleği İsrafil’e tekabül eder. (İnsanları tiksindirici bulması,
hoş bir ayrıntı…) Ahlaka değil, güce boyun eğer.
3.
Anneka,
Hong Kong’a karşılık gelir: Doğu’dan Batı’ya geçen… İhanet mi demeli, yoksa
fırsattan istifade mi? Kendini önemli sanır ama çok önemsizdir.
4.
Simeon,
daha çok Shakespeare soytarısıdır. Deli değildir ama öyleymiş gibi yapar. Rolü
bitince, sahneden fütursuzca çıkar. Olsa olsa, Alsace-Lorain olurdu.
5.
Kaleb,
iyiye geçen kötü… Taraf değiştiren casuslara karşılık gelir. Öyküde sonu
bilinmez. Tipik bir Smiley kişisi…
6.
Vrakl,
bir çok mecaza denk düşer: Şeytan, kıyamet, bilginin öldürücülüğü, makyevelizm,
kan davası… Tipik jönprömiye: Azıcık yamuk olmuş ne çıkar?
7.
Thulsa
Doom, geleneksel kötü. ABD’ye denk gelir. Kötülüğü iş olsun diye, iyi varken
fuzulilik osun diye yapar. Nihai kıyamet olması gerekir ama 1945-1990 gibi o da
ölümü ıskaladı.
8.
Xuthl,
hem Vrakl’ın, hem de Thulsa Doom’un antitezidir. (Bu, tam bir poliyalektiktir.) Hem de
sınırlı-sonlu bir kötüdür. Vrakl’i yaşatması, ironiden de ötedir.
9.
Red
Sonya, Conan’ın patriyarkallığının feminist antitezidir ama o da savaşçıdır.
(Okuyucu, nedense onun ayrı basılmış öykülerini tutmadı.) Conan’ın isteyip de
birlikte olamadığı tek kadın odur.
10.
En
antitez Kobe: Gelecek, Çin ve Japonya’dır. Ancak, açık şurada: Burada, ikisi
özdeş gibi ele alınır, oysa karşıttırlar. Kobe, hem Japonya’da bir kenttir, hem
de bugünkü iki Kore’nin üzerinde yer aldığı yarımadadır.
Genel:
Conan,
alternatif bir fantazi tarihtir. Özgün bir dünya haritası vardır. Genelde,
gerçekteki Avrasya ve Kuzey Afrika’yı kapsar. Örneğin Vilayet Denizi, hem
Akdeniz’dir, hem de Hazar Denizi’dir. Conan’ın hangi ülkeye karşılık geldiği hep tartışılagelmiştir.
Herkes, kolaysa ‘ABD’, der ama yanılır. Yazara göre Conan, mecazi
kurmaca-gelecektir. Brezilya olabilir, Hindistan olabilir, belki yüz yıl sonra
Afrika bile olabilir.
Köruçuşu
mecazlar:
Burada
göze çarpan, ‘uluslararası hukuk’ denilenin rezaletidir. Tarihte asıl (‘olan’
denmiyor) kılınmış olan savaştır. (Yeryüzünde hiç savaşın olmadığı yıl sayısı
5.000’de 50’dir.) Conan, bir köleyken kral olur. ABD, bir sömürgeyken dünyayı
sömürgeleştirir. Herkes de buna alkış tutar.
Uluslararası
hukukta, paktlar, antlaşmalar vb vardır ama herkes sürekli taraf ve düşünce
değiştirir. Dünyaya iki dünya savaşı ve bir kıyamet yazı turası hediye etmiş
olan AB’ye bir bakın hele: Sanki 500 yıl birbirlerini kesenler onlar değil,
Dünya’ya uygarlık sunuyorlar… Ya da: Conan’ın Khitai’ı (Rusça’da Çin), çift
ateizm + faşizm ile geliyor, kimse yekinmiyor bile… Kobe, binleri katlederken,
olaya yalnızca ‘mesleki ilke’ diyor, tıpkı Naziler’in ‘istatistik’i gibi...
Sonuçta
kadro (veya takım veya ekip), kesinlikle G-7’dir. 5 veya 10 olabilirler ama
süper kahramandırlar. Tabii, bu gerçeğin tam tersidir. Geriye kalan küsurattır
aslolan. Dünya tarihini, dünya fatihi Cengiz Han bile belirleyemedi…
ÇIKIŞ
Conan’ı
18 yıldır okuyorum ve beş yıldır bu metni yazıyorum. Örnekse, Anneka’nın Hong
Kong olduğuna, 1997’de Çin’e katılınca karar verdim.
Çizgiroman
tarihi, siyasi tarihle hep karşılıklılık taşıyagelmiştir. Genelde, baskı
dönemlerinde, ima yoluyla ifade için kullanılır.
1990’lardan
sonra çizgiromanda bir değişim yaşandı. Ona artık ‘grafik roman’ deniyor ve
okuyucu kitlesi doğrudan yetişkinler kabul ediliyor.
Conan,
bu açıdan bir geçiş örneğiydi: ABD’nin yumuşak faşizmine
içten-dolaylı-bilinçsiz bir tepki ve geleceğin yetişkinleri için bir
mecaz-tarihçe…
(Temmuz – Aralık 1999)
1 yorum:
Roman bir hikaye ve tarih...
Yorum Gönder