15 Ekim 2013 Salı

Bilinçaltını şekillendiren çizgi kahramanlar

H. BAHADIR TÜRK'ÜN KALEME ALDIĞI HAYALİ KAHRAMANLAR HAKİKİ ERKEKLER ÇİZGİ ROMANLAR VE FOTO ROMANLAR ÜZERİNDEN TOPLUMSAL BİLİNÇALTIMIZA İNİYOR.

Siz de benim gibi çizgi romanların dünyasına bugüne kadar uzaktan baktıysanız ve başkalarının çocukluk anılarını dinlerken Teksas, Tommiks hikayelerini öylesine kulak verdiyseniz çok şey kaçırmışsınız demektir. Bunu düşünmeme sebep olan kitap H. Bahadır Türk'ün kaleme aldığı Hayali Kahramanlar Hakiki Erkekler. 

Kitabı okuduğunuzda daha çok erkeklerin dünyasına hitap eden çizgi roman kahramanlarının aslında onları şekillendirmekte büyük etkileri olduğunu görüyorsunuz. Tüm kudretlerine rağmen bizim gibi yaşamak zorunda kalan ve bir yerde "toplumsal ucube"ye dönüşen çizgi roman kahramanları konuşma balonlarının içinde dünyayı kurtarmaya devam ederken, okurlarının hayatın her alanında onlardan aldıkları ilhamla arzı endam etmeyi sürdürdüğünü yüzünüze yayılan tebessümle birlikte görüyorsunuz. Hayali Kahramanlar Hakiki Erkekler, tarihi çizgi romanlardan örnekler sunup son bölümde İtalya'dan ithal ettiğimiz anti-kahraman Killing ile son buluyor. 

KAHRAMAN TÜRK ERKEĞİ "BAHADIR"

İlk örneğimiz tarihi çizgi romanların popüler olduğu 60'lı yıllarda yayın hayatına başlayan ve Türk erkeğinin tipik özellikleri ile ilgili çok şey söyleyen Bahadır. Yeteneklerini aşırılık şeklinde gösteren yiğit Bahadır, her fırsatta taşıdığı Türk kanı ile övünen, karşılaştığı tüm kadınların vurulduğu, alaycı ve zeki, yerleşik hayatla işi olmayan bir kahramandır. Kadınları güvenilmez bulan Bahadır için hayat at sırtında maceradan maceraya koşulacak bir alandır. Yanında biten güçsüz ve komik tiplemeler ile erkekliğinin altı kalın çizgilerle çizilen Bahadır, kadınların ona olan ilgisini bir baş ağrısı gibi görür. Bütün erkeklere aşık olan kadınların "yabancı" olduğu çizgi romanda, "Türk" imgesinin yüceltilişi de hep "yabancı" düşmanlığı üzerinden verilir. Yazarın Bahadır'la ilgili önemli tespitlerinden biri de dönem olarak kendisine Orta Asya'yı seçmesidir. H. Bahadır Türk, bu durumun sebeplerini şöyle anlatıyor "Aslında bu zaman-mekan kompozisyonu sıradan bir tercih değildir, Osmanlı'yla arasına mesafe koymaya çalışan belli bir milliyetçilik anlayışının popüler kültürdeki yansımasıdır." Çinlilerin, Arapların, Rusların, Hintlilerin hep kötü ve çirkin olduğu çizgi romanda Bahadır, "mükemmel erkek" örneğinin çizgilerle vücut bulmuş halidir.

BABALAR VE OĞULLAR ARASINDAKİ BIYIK MESAFESİ

İkinci bölümde Türk tarihi çizgi romanlarında baba figürü üzerine gidiliyor. Burada karşımıza Battal Gazi, Tarkan, Tolga gibi örnekler çıkıyor. Babalığın bir erkeğin hayatında nasıl değişimlere yol açabileceğini anlatan çizgi romanlarda baba ile oğul arasındaki fark bir bıyık mesafesi olarak tasvir ediliyor. Annelerin oldukça silik anlatıldığı çizgi romanlarda olmayan ya da ölü babaların evlatları ile ilgilenen "eksik ve ikame" bir baba mutlaka bulunuyor. Kahramanların hikayelerinin özetlerine geniş yer veren kitap, Tarkan'ı "Yerli, milli hasletlerimize uyan, Türk ve erkek kimliği ile öne çıkan bir Tarzan'dır." şeklinde tarif ederken, Battal Gazi'yi baba figürünün kurucu rolünü anlatan iyi bir örnek olarak sunuyor. H. Bahadır Türk "babalar ve kahraman oğulları" ile ilgili verdiği örneklerle önümüze büyük bir resim çiziyor ve ekliyor "Süperkahramanların trajik yaşamı –belki de, babalarından duydukları hoşnutsuzluğun ya da onların kendilerine aksettirdiği büyük beklentilerin ve sorumlulukların, onların hayatlarında bıraktıkları izlerin bir semptomu olarak - "sağlıklı, normal, mutlu" aile kur(a)mamakla maluldür genelde. 

ANTİ KAHRAMANLARIN PİRİ KİLİNK

Gelelim ithal kahramanımız Killing'e. İlk kez 1966 yılında İtalya'da Ponzani tarafından yayınlanmış olan anti kahramanımız Killing'in en önemli özelliği kötülüğü bilinçli olarak seçmesi ve teknoloji ile olan ilişkisidir. Türkiye'ye gelen Killing'in yayınlandığı ilk adres Son dergisidir. Arkasından Günaydın tarafından basılır. İtalyan çıkışlı Killing'in popüler olduğu iki ülke vardır dünyada Türkiye ve Arjantin. Fotoroman olarak ülkemizde büyük ilgi gören ve kötülükten beslenen Killing kısa zamanda yapımcıların dikkatini çeker. Killing ismi kendince yerlileştirilerek Kilink olur ve filmleri çekilmeye başlanır. Kitapta Kilink'in filmlerinin senaryolarına geniş yer veriliyor. Yaratılıcılıkta sınır tanımayan yapımcılar, ecnebi kötü kahramanımızın maceralarını olduğu gibi aktarmazlar filmlere. O'nun karşısına yerli, Müslüman, iyiliksever "Orhan"ı çıkarırlar. Orhan babası Kilink tarafından öldürülen bir Türk gencidir. Kilink'i öldürmesinin mümkün olmadığını düşünürken karşısına ak sakallı dede çıkar ve ona bazı güçler verir. Ki bu güçler şöyle sıralanır "Gizemli ihtiyar bunu üzerine ona Herkül'ün kuvvetini, Zeus'un dehşetini, Neptün'ün ölmezliğini, Jüpiter'in adaletini, Artemis'in hızını, Mars'ın uçucu kuvvetini verir." Kilink büyük işlerin peşinden koşarken Türk polisi de onun peşinden koşmaya devam eder. Bütün dünya polisi hatta Interpol'ü atlatan Kilink, Türk polisi tarafından ilk defa yenilgiye uğrar! Kilink absürt senaryosuyla bugünün insanlarına da hitap edecek bir matraklığa sahip. İddia ediyorum bu senaryoları okuduktan sonra ekranlarda gördüğünüz monoton, ağlak dizilerin hepsini izlemeyi bırakabilirisiniz. 

ERKEKLİK ÜZERİNE FARKLI TEZLER

Hayali Kahramanlar Hakiki Erkekler, çizgi roman ve fotoromanlarla birlikte 60'lı yılların popüler kültürü, algıları ve zevkleri ile ilgili pek bilmediğimiz bir dünyanın kapılarını aralıyor. Dizilerin, televizyonun ve film endüstrisinin yaygın olmadığı o dönemlerde insanların bu kanallarla birlikte nasıl yönlendirildiğini görebiliyoruz. Kitabı okurken öğreneceğiniz detaylar size epey farklı gelebilir. H. Bahadır Türk'ün akıcı ve eğlenceli bir dille anlattığı Hayali Kahramanlar Hakiki Erkekler İletişim Yayınları'ndan çıktı. 

Hayali Kahramanlar Hakiki Erkekler 

H. Bahadır Türk
İletişim Yayınları


Kaynak - f5Haber

Hiç yorum yok:

Linkler

Related Posts with Thumbnails