Günümüzde dünyanın en başarılı çağdaş sanatçılarının ticari zekaları da oldukça iyi. Tıpkı İngiliz Damien Hirst ve Amerikan Jeff Koons gibi Japon sanatçı Takashi Murakami de piyasadaki ‘niş’ işleri başarıyla yürütüyor. Murakami, bugün, sanat eserlerinden sevimli oyuncaklara, moda aksesuarlardan CD kapaklarına kadar geniş bir yelpazede eserler üretmeyi başaran zeki bir işadamı. Katsushika HOKUSAI ve Tsuguharu FOUJITA’dan sonra Batı’da oldukça popüler olmayı başaran Japon sanatçı Murakami, Andy Warhol’un manevi mirasçısı olarak görülüyor.
Murakami’nin 1996’da kurduğu Hiropon Fabrikası’nın ismi 2001’de Kaikai Kiki Co. (http://english.kaikaikiki.co.jp/whatskaikaikiki/) olarak değiştirilmişti. Özgün parçalar, sınırlı sayıda üretimler, anime filmler ve CD kapakları üzerine çalışan yaklaşık yüz kişiden oluşan bu atölye, Murakami’nin hırslarını tatmin etmek için mükemmel bir ortam sağlıyor.
Kaikai Kiki etkisi, 2002’de Paris’teki Fondation Cartier’deki özel görünümü ve Louis Vuitton’la olan iş birliği inanılmaz bir satış dalgasına neden olmuştu. 2003’te ihale işlem sayısı % 650 yükselerek yıllık toplam müzayede gelirini 258% artırmıştı. Aslında Louis Vuitton’la başarılı iş birliğine başladığı 2003 yılı , Murakami’nin kariyerinde gerçek bir dönüm noktası oldu. Bu ortaklıktan her iki taraf da yararlanmıştı: Fransız lüks markası Louis Vuitton başlıca pazarlarından biri olan Japonya’da satışları patlatacak yeni kampanyasının lansmanını yaparken, Murakami’nin çalışmaları da dünya çapında birçok şehir ve sokakta görünerek moda olmuştu. Toplam müzayede geliri 2002’de 1m €’dan az olan sanatçının 2003 yılı geliri 3m € oluyor ve 2008’ deyse 21.4m €’a fırladı!
Murakami’nin bu heyecan verici fırlayışının çok önemli bir nedeni de hiç şüphesiz “Benim Yalnız Kovboyum” (My Lonesome Cowboy) isimli 2,54 metre yüksekliğindeki, şehvet düşkünü ve muzaffer bir edayla boşalan Manga benzeri heykeli… Mayıs 2008’de, tahmini olarak 3m$ - 4m$ arasında satılması beklenen çalışma New York’taki müzayedede 13.5m $’lık (8.7m €) bir rekor kırınca ana haber olmayı başarmıştı. Murakami’nin bu şehvetli kovboyunun dört kopyası vardır ve biri François Pinault Koleksiyonu için Venedik Çağdaş Sanat MerkeziPunta della Dogana’da saklanmaktadır.
2009’da bu ünlü koleksiyoncu, Murakami’nin 7-metrelik “Kaderin Tersine Dönmesiyle Tanrı’nın Doğuşu” (The Emergence of God at the Reversal of Fate) tablosunu satın alarak Palazzo Grassi’deki (Venedik) koleksiyonunu daha da genişletmiştir.
Temmuz 2009/ Haziran 2010 dönemi süresince Murakami’nin müzayede gelirleri, çağdaş sanatçıların toplam müzayede gelirleri sıralamasında 25. sırayı alıyor olsa da, aslında geçmişine kıyasla büyük ölçüde daralmıştır. Sanatçının Temmuz 2008/ Haziran 2009 arasında yıllık müzayede geliri 8m $’dan 3.4m $’a düşmüştür. Pazardaki spekülasyonlardan oldukça keyif alan ve faydalanan Murakami, geçtiğimiz yılki müzayedeleri nispeten sessiz geçirdi. Temmuz 2009/ Haziran 2010 arasında çoğu satın alınabilir nitelikte 223 parçayı satışa çıktı ve sadece 9’u 100,000€’nun üzerine satıldı, hiçbir parça 7 basamaklı rakamlara ulaşamadı.
Takashi Murakami bugünlerde efsanevi satış rakamlarına ulaşamıyor olsa da 12Aralık 2010’a kadar sürecek olan Château de Versailles’deki teatral sergisiyle yine ilgi odağı olmayı başarıyor. Görünen o ki, cebinde Murakami’nin resimlerine ya da büyük boyutlu heykellerine verebilecek parası olmayan hayranları, geniş bir seride üretilen ve on ile birkaç yüz euro arasında satılacak olan minyatür figürler, taş baskılarla kendilerini avutabilecekler.
Haber: web.artprice.com
Çeviren: Pınar Turanlı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder