27 Ağustos 2010 Cuma

Ayhan Hayrula ile Amerika Röportajı

Ayhan Hayrula, Türk çizgisini Amerika’da temsil eden çizerlerimizden. Aslen Bulgar vatandaşı olan Ayhan Hayrula ülkemizde önce forum alanlarında paylaştığı çizimleriyle tanındı. Sıra dışı bir çizgi geliştiren ve değerini bilmediğimiz bu yetenek şimdi değerini bilenlerle çalışıyor.
Ü - Kimdir Ayhan Hayrula? Kısaca hayatı, yaşadığı yer, çizim hayatı... Onu tanısak biraz.

A - Bulgaristan'da Ardino'da (oldukça küçük bir kasaba) yaşıyorum. UNSS- Sofia "Muhasebe ve Denetim" lisans mezunuyum. Lise ve Yüksek öğrenimimi işletme okumama ve hiç resim kursuna gitmememe rağmen resim yapmak hep benim hayatımdaydı. Söylediğim klişe olacak biliyorum, ama çocukluğumdan beri resim yapıyorum. Resim yapmayı çok seviyorum. Çizgi romana olan sevdam da çocukluk yıllarımda başladı. O zamanlar Bulgaristan'da yayınlanan "Daga" (Gökkuşağı) isimli çizgi roman dergisini ilk kez ellerime aldığımda ve içindekileri gördüğümde, iste böyle şeyler çizmek istiyorum dedim kendi kendime. O zamandan beri de hep çizgi roman çizip durdum ve çizdiklerimi arkadaşlarımla paylaştım. Okul ve üniversite yıllarımda da zaman buldukça resim yapmaya çalıştım. Kendi kendimi eğitmeye, bana her türlü yardımda bulunacak yararlı malzemeleri araştırmaya, ilham aldığım ressamları takip etmeye başladım. Gecen zaman içinde bir e-dergide işlerimi yayınlanmaya başladı, webcomicsler ve kısa öyküler çizdim.

Ü - Çizimlerini bir çok forum ve paylaşım ortamında çok kişi gördü ve beğendi bunu biliyoruz. Peki bu çizgiyi Türkiye'de değerlendirecek kadar akıllı kimse çıkmadı mı? Yayınevleriyle, ajanslarla görüşme yaptın mı?

A - Aslında çizer Emre ve Emrah Çıldır kardeşlerin "Zahiri" dergisi projesi için elleri sıvayıp bir kaç sayılık bir öykü yazıp çizdim. Şanslıysak projede hayata geçebilir. Bir kaç kısa öyküleri çizmem için teklif aldım, fakat hiçbirini tamamlayamadım. Bunun dışında herhangi bir yayıneviyle yada bir ajansla görüşme yapmadım.

Ü - Bulgaristan'ın çizgi romanı ve dünya çizgi romanına bakışı nasıl? Bize Balkanlardan çizgi roman bilgisi aktarabilir misin? Ne okunuyor, yerli ne var yabancı neler seviliyor?

A - Bulgaristan'da 80'lierin sonunda ve 90'larin başında çizgi roman dünyası iyiydi, çizgi roman çiziliyordu ve okunuyordu. Fakat bu dönemden sonra yerli çizgi roman piyasadan nerdeyse kayboldu. Zaman zaman yeniden çizgi romanı hayata döndürmek için girişimler bulunuldu, yeniden çizgi roman çizilmeye ve yayınlanmaya başlandı, böyle güzel bir girişimin içinde ben de yer aldım bir kısa öykü çizerek, fakat yayınlanan tüm dergilerin ömürleri çok kısa oluyordu. Ne yazık ki Bulgaristan’da çizgi roman çizilmiyor. Okuyucu olmayınca bu ister istemez çizgi roman üretimini de etkiliyor. Piyasa genelde seçilmiş yabancı mini dizilerden ve oldukça küçük çocuklara itap eden yabancı çizgi roman dergilerinden oluşuyor.

Ü - Amerika'ya uzanan macera nasıl oldu? Neler yaptın? Onlar mı seni buldu?

A - Boom! Studios’un sitesinde olan forumunda ressamlara çalışmalarımı gösterime sunabilecek bir bölümü var. Şu ana kadar çizdiğim çalışmalarımdan birkaç tanesini seçip oraya gösterime sundum. Bir hafta sonra editörüm Matt Gagnon benimle iletişime geçti, bir proje olduğunu söyledi ve bu projede yer almamı istiyor muyum diye bana sordu. Bir deneme sayfası çizdikten sonra proje üzerinde çalışmaya başladım. Baştan biraz gergin ve tedirgindim çünkü ilk kez bir mini dizi çizmeye başlamıştım.
Ü - "Swordsmith Assassin"in satışı nedir? Okuyuculardan ve çizgi dünyasından sana ulaşan görüşler neler oldu? Elbette çizgin hakkındaki yorumları soruyorum.

A - Serinin birinci bölümü henüz yeni yayınlandığı için okuyucuların görüşleri nasıl olduğunu bilmiyorum. Tanıtıma sunulduğu sitelerde hep olumlu görüşler aldım. Eleştirmenleri ise yazılarında, bazıları resimlerimi çok beğendiğini söylediler, diğerleriyse yaptığım işi beğenmediklerini yazdılar. Bence bunlar normal olaylar, eleştiriye de her zaman açığımdır zaten. Herkes her şeyi beğenmek mecburiyetinde değildir. Galiba biraz da göze alışılmadık bir çizgim var :)

Ü - Para kazanıyor musun? Ev, araba, uçak alabildin mi Amerika'ya çizince :) Şaka bir yana maddi olarak bir rahatlık sağlıyor mu comics çizmek?

A - Ne çizdiğine bağlı, ciddi projeler üzerinde çalıştığın zaman maddi olarak rahatlık sağlıyor.. Halimden memnunum. Ve kısmetse ileride de böyle devam ettikçe bu durum beni tatmin eder.

Ü - Yeni proje veya teklif aldın mı?

A - Şu an için sadece "Swordsmith Assassin"'in üzerinde çalışıyorum.

Ü - Bir Türk çizer Amerika'ya çiziyor. Bulgaristan'da yaşıyor. Bundan ne gibi bir gurur payı çıkarmalıyız dersin? Bir türlü oluşamayan türk çizgi romanı için bu bir kayıp mı sence yoksa edinilen deneyimlerin bize dönüşüm olasılığıyla ileriye dönük kazanç mı?

A - Bir kayıp olduğunu düşünmüyorum, tam aksini olduğunu düşünüyorum :)

Ü - Çizer arkadaşlara yol göstermek istesen neler söylemek isterdin?

A - Yaptıkları işi severek yapsınlar. Araştırmacı ve sabırlı olsunlar . Bunlar yeterli bence.

Ü – Teşekkür ederim, Ayhan. Okuyanın bol olsun.
Ümit Kireççi
Not – Bu röportajın üzerinden çok zaman geçti ve Ayhan Hayrula şu sıralar Image Comics’le flört ediyor.

1 yorum:

Adsız dedi ki...

neden "Roswell, Population 37" ile ilgili soru yok?

Linkler

Related Posts with Thumbnails