26 Nisan 2010 Pazartesi

Lami Tiryaki'den Mart-Nisan Çizgi Roman Yayınlarına Bakış

Mart-Nisan çizgi roman paketim bu gün elime geçti. Teks'i aylık çift çift bastıklarından mıdır ya da ara başlıkları eklemeye başladıklarından mıdır bilmiyorum, Maceraperest gözümde büyümeye başladı. Diğerlerine oranla pahalı olmasına rağmen Teks ciltleri değişmeyen edisyonu, kaliteli baskısıyla raflarda çok hoş duruyor. Bir de Altın Seri'yi haftalık yapsalar tadından yenmeyecek sanki. Standart seride ara başlıkları gölgeli veya boşluklu puntolarla veya western puntolarla yazıyorlar. Gerçekten ayrı bir hava katıyor. Orijinali de böyle midir bilmiyorum ama diğer yayınevleri de böyle güzellikler yapsalar... Ne iyi olacak. Bu arada Maceraperest yavaş yavaş bir "Teks Yayınevi"ne dönüşüyor. Diğerlerinden bekledikleri karı elde edemiyorlar galiba. Dev albümleri, dobişko da olsa Dampyr'i, Martin'i özledik ama yayınevi kendini ince Teks'lere vermiş durumda. Neyse bu ritmi bozmasınlarda. Yıllar sonra ilk defa Teks'te İtalyan'lara yetişme durumu sözkonusu.

2010 Mart-Nisan aylarının en belirgin hatırası, sanırım Hozcomics'siz aylar olması olacak. Neredeyse iki ay boyunca çizgi roman basmadılar. Süper Kahramanlarıyla sayfa sayısı koymadıkları için ilgilenmiyorum, o konuyu satın alanlar yazsın. Ancak fumetti açısından Hoz, karizmasını çizdirecek bir ara verdi. Bir tek Swing'le koca iki ay geçti gitti... Umarım ilerideki aylarda acısını çıkarırız.

Lal'lere gelince. Mister No, Martin Mystere ve Zagor'da 100. sayılara yaklaştık. Lalkitap'tan şanına yakışır 100. kutlama sayıları bekliyorum(böyle 100. sayı kutlamasını ben bir tek Conan Aylık Yeni Maceralar dizisinde Alfa yaptı diye hatırlıyorum. Kapağı filan hatırda kalır cinstendi). Büyülü Rüzgar bile 91. sayısına bastı. 9 sayı sonra Custer'lı renkli Lal-Bonelli 100. sayı olacak. "Özelin özeli" gibi bir sayı. E bekliyoruz artık... Edisyonlara bakacak olursak Lal'in yeni versiyonları raf dostu gibi duruyor. Ama sayfalar inceldiği için arkadaki resimler iyice belirginleşmiş durumda. Bir de sayfayı hafiften sert çevirmeye kalkarsanız çitos çerez gibi yırtılıp dağılma riski oluşmuş. Biraz kalın olsa da raf sorunu olsa keşke. Böyle, iş sakata binmiş biraz.

Red Kit 30. sayıya ulaşmış. İki tur daha atarsa seriyi bitirecek YKY. Ha gayret demek lazım. Bu ayki Demiryolu Haydutları da ilk dönem maceralardan. Benzer yayın Asteriks'in süper kahramanlı matrak 32. sayısı Gök Başımıza Yıkılacak çok sevimli duruyor. Özletmiş kendini bu Galyalılar!..

Klasiklerin çizgi roman uyarlamaları; NTV'den sonra Yeni Turkuvaz'ın yayınlarından üçünü aldım. Dünyanın Merkezine Yolculuk, Robin Hood ve Zaman Makinesi. Henüz okumadım ama hem boyut küçük hem de sayfa sayıları az. Beklentiyi karşılayacak kalitede olduğunu sanmıyorum. Arunas'ı da bir deneyeceğim. Bakalım. Yazılanlara rağmen ben yine de bu işe olumlu bakıyorum. İçeriğe bir şey demeyeceğim ama yayınevleri çizgi roman basmanın ne olduğunu ve önemini öğreniyorlar. Bu yayınlar raflardaki standart çizgi romanlarla yanyana duruyor. NTV yayınlarının yanında vatandaş, Teks'le de, Zagor'la da göz bağı kuruyor. Bunlar güzel şeyler. Zaten böylesi girişimler logaritmik gider. Çıkışı hızlı olur ama zamanla yavaşlayarak bir yerde 0'a yaklaşır. O zaman limite yaklaşırız ya da integralini alıp işi bitiririz Bu işlerin ağa babası Milliyet yayınlarıdır. Milliyet Çocuk'la başlayan klasiklerin çizgi romanları geleneği daha sonra aynı yayınevinin değişik girişimleriyle devam etmişti. Bu gün içeriğine bakılmaksızın o dergilerin ortasında verilen klasiklerin derlemeleri hala aranıyor. Yani böylesine herkesin kabullendiği malzeme stoğu her zaman popüler yayıncıların işahını kabartacaktır. Kimse alıp okumasa bile herkes, "klasiktir bu" deyip alacaktır. Aklıma 80'li yılların ansiklopedi çılgınlığı geliyor...

Ve Zener'in Laneti. Kağıt kalitesi, boyutu, baskı kalitesi vs ilk sayının yanından bile geçmiyor ama böylesi raf dostu kitaplar daha güzel. Hem fiyatı makul hem yer sorunu yok. Siz sormadan ben söyleyeyim ilk sayıyı yeniden almadım. Ne o kadar bütçem var, ne de yerim. Eski 1. sayıyla birlikte üçü yanyana rafta gayet güzel duruyor.

Lallerin arka kapaklarında 1001 Roman diye bir reklam var. Sanırım Murat ve Altan'ların yeni girişimlerinden bahsediliyor. Birkaç yeni çizgi roman ve Galieno Ferri, Guido Nolitta gibi belgesel kitapların kapakları var. Bu tür belgesel kitaplar bence en az çizgi romanlar kadar önemli. Umarım Maceraperest'inki gibi komedi girişimi şeklinde değil de adam gibi literatüre yönelik bir yayın olur...

Heroes Bölüm 2'yi Özdilek gazete bayiinde görüp aldım. 15TL fiyatı varmış (üstünde yazmıyor). İndirimli bir yerlerden arayıp bulmadan aldığıma pişman olmakla birlikte aldım gitti. Panini her iki yılda bir sayı basıyor galiba. Bu cilt, ilkine göre biraz daha ince. Diziden çizgi roman yapıldığı için standart çizgi roman kategorisine koymamakla birlikte güzel bir şeye benzediğini söyleyebilirim.

Minik okuyucular için gazete bayilerinde 99, Winx, The Witch, Örümcek Adam, Marvel Kahramanları, Süper Macera, Ben10 vs pek çok çeşit sergileniyor. Arada bir bakmadan geçmeyin. İnsanın içi açılıyor.

Selamlar
Lami Tiryaki

Hiç yorum yok:

Linkler

Related Posts with Thumbnails